حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
درگفتگو با رهیاب مطرح شد:

لایحه کاپیتولاسیون تعدی به حقوق ملت ایران بود

لایحه کاپیتولاسیون تعدی به حقوق ملت ایران بود

رییس دانشگاه امیرالمومنین اهواز گفت: خروش امام خمینی علیه لایحه ننگین کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی که ظلم آشکار و تعدی به حقوق ملت ایران بود، موجب بیداری ملت و ایستادگی آنان در برابر این لایحه خیانت بار شد.

دکتر ناصر سودانی رییس دانشگاه امیرالمومنین اهوازدر گفتگو با خبرنگار رهیاب پیرامون خیانت‌های رژیم پهلوی در جریان تصویب لایحه کاپیتولاسیون اظهار کرد: یکی از بزرگترین خیانت‌های حکومت پهلوی پس از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، که زمینه تبعید امام خمینی(ره) به خارج از کشور رابه وجود آورد، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی بود.

 

وی افزود: ماجرای کاپیتولاسیون از این قرار بود که دولت آمریکا در سال ۱۳۴۳، حضور مستشاران و کارشناسان خود را که در بخش‌های وسیعی از صنایع نظامی و ارتش و شرکت نفت و دیگر مراکز مهم کشور حضور داشتند، مشروط به معافیت آنان از محاکمه در دادگاه‌های ایران کرد، شاه نیز این درخواست را پذیرفت و برای ماندگاری و قانونی شدن این موضوع که دیگر هیچ کس نتواند با آن به مخالفت برخیزد به حسنعلی منصور، نخست‌وزیر خود دستور داد آن را به صورت لایحه، تقدیم مجلس کند.

 

رئیس دانشگاه امیرالمومنین اهواز گفت: علما و مردم مسلمان، به هیچ وجه حاضر به قبول سلطه بیگانگان و ناامنی ناشی از این قانون خفّت بار نبودند و به هر نحوی که از دستشان برمی آمد، اعتراض خود را نشان می دادند. به تدریج بعضی از مأمورین دولتی هم تحت تأثیر علما و به دلیل اعتقادات دینی، با مجرمین خارجی و وابستگان داخلی آنها برخورد و به دستورات حکومتی بی اعتنایی کردند که موجب اعتراض سفارتخانه های کشورهای طرف قرارداد شد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: امام خمینی(ره) در تاریخ چهارم آبان‌ماه سال ۱۳۴۳ در پی تصویب لایحه‌ کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی، در سخنرانی خود که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در منزل ایشان برگزار شد به تشریح این لایحه ننگین پرداخت و تصویب آن را موجب از بین رفتن عزت و غیرت مردم مسلمان ایران دانست. ایشان بیانیه‌ای نیز در همان روز صادر فرمود و درآن بیانیه، قرارداد کاپیتولاسیون را سند بردگی ملت ایران اعلام کرد و از اقشار مختلف جامعه دعوت کردند تا با این حرکت ننگین رژیم پهلوی به مخالفت برخیزند.

 

سودانی ادامه داد: دولت آمریکا در راستای روحیه‌ استکباری خود، طرح مصونیت قضایی مستشاران خود در ایران را مطرح کرد، دولت ایران هم به صورت لایحه آن را به تصویب مجلس رساند در این طرح اگر نیروهای آمریکایی در ایران مرتکب جنایتی می شدند ( مثلاً به ناموس ایرانی هتک حرمت می کردند و یا افعال دیگری چه به عمد و چه غیر عمد انجام می دادند) دستگاه های امنیتی و قضایی ایران حق رسیدگی به آن را نداشتند و پرونده را به دولت آمریکا ارجاع می دادند که در دستگاههای قضایی و امنیتی آن دولت بررسی شود.

 

وی افزود: خروش امام خمینی علیه لایحه ننگین کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی که ظلم آشکار و تعدی به حقوق ملت ایران بود، موجب بیداری ملت و ایستادگی آنان در برابر این لایحه خیانت بار شد.

 

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امام خمینی در این سخنرانی تاریخی خود به ملت ایران فرمودند: اگر یک آمریکایی، اگر یک آشپز آمریکایی، مرجع تقلید شما را وسط بازار ترور کند. دادگاه های ایران حق محاکمه ندارند.اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست خواهد شد.

 

وی بیان کرد: رژیم شاه بعد از این سخنرانی افشاگرانه امام خمینی که موجب بیداری مردم و توجه آنان به عمق فاجعه ذلت بار قرارداد ننگین کاپیتولاسیون شده بود، ایشان را به سرعت دستگیر و جهت جلوگیری از افشاگری های امام و مخالفت علماء و مردم از این لایحه، ایشان را به خارج از کشور تبعید می کند.

 

سودانی با بیان اینکه کارشناسان و تحلیلگران سیاسی امنیتی آمریکا و ایران هم واقعا باورشان شده بود که از این پس ایران بهشت سرمایه داران و جزیره ثبات خواهد بود و دولت و مجلس دست نشانده آنان، جز اجرای اوامر آمریکا کار دیگری نخواهند کرد، ادامه داد: امریکایی‌هاغافل ازاینکه اگر قرار باشد مردم مسلمان ایران اوامر کسی را اطاعت کنند، قطعا دستورات مراجع دینی خواهد بود که در طول تاریخ، دلسوزی و حقانیت خود را اثبات کرده و همواره در راه مبارزه با استعمار و استبداد علمدار بوده اند.

 

وی عنوان کرد: تصویب این لایحه، عملا همان تتمه آبرو و حیثیت رژیم شاه را در داخل و خارج کشور برد! نطق تاریخی امام در ۴ آبان سال ۱۳۴۳، تمام محاسبات آمریکا و رژیم شاه را به هم زد؛ زیرا امام در این سخنرانی مستقیما به سراغ آمریکا و اسرائیل رفتند و عملا ملت ایران را رودرروی آمریکا قرار دادند. امام در این سخنرانی، استراتژی بلندمدت مبارزات اسلامی را تبیین و پیوند سه عنصر اسلام، امام و امت را پایه ریزی کردند. ایشان در این سخنرانی، صراحتا سقوط سلطنت، تشکیل حکومت اسلامی، قطع نفوذ آمریکا از ایران و در درازمدت از کشورهای اسلامی، نابودی اسرائیل غاصب و ایجاد کشور فلسطین را مطرح کردند.

 

وی افزود:رژیم شاه که تصور می کرد مشکل امام سیاست های داخلی رژیم است، اینک متوجه شد که امام مستقیما موجودیت شاه و آمریکا را نشانه رفته است و لذا زندان و ممنوع المنبر کردن ایشان و این گونه تضییقات، دیگر کارساز نیست و موجی که توسط امام به راه افتاده، لاجرم خاندان او را به باد خواهد داد؛ لذا با مشورت های مفصل داخلی و خارجی سرانجام تصمیم گرفت امام را تبعید کند و به این ترتیب امام به ترکیه تبعید شدند.

 

سودانی گفت: در خاطرات فردوست آمده است که شخص محمدرضا پهلوی تمایلی به این کار نداشت و از پیامدهای تبعید امام می ترسید، اما سرانجام با اصرار منصور این کار را کرد! حسنعلی منصور به دلیل اقدامات ضدملی و ضددینی و مخصوصا تبعید امام، توسط چهار تن از اعضای هیئت مؤتلفه، در مقابل مجلس شورای ملی ترور شد و بار دیگر واکنش مردم نسبت به عوامل استعمار در داخل کشور آشکار شد.

 

 پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از