حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
گزارش شب عیدی«رهیاب»؛

زخم‌کاری«کیسون»به کارگرانی که فراموش شدند

زخم‌کاری«کیسون»به کارگرانی که فراموش شدند

کارگران قطارشهری اهواز بدون تسویه حساب راهی خانه خود شدند تا در زمره آمار بیکاران خوزستان قرار گیرند و امروز تنها امیدشان اجتماع کنار یک پروژه تعطیل؛ برای دریافت حقوق از دست رفته است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی«رهیاب»؛ ۱۷ سال پیش کلنگ پروژه قطار شهری اهواز توسط شرکت کیسون «پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز» بر زمین زده شد تا کاهش بار ترافیکی و آلودگی این شهر را رقم بزند اما تنها ثمره آن کنده‌کاری‌های سطح شهر در نقاط مختلف، هدررفت مبالغ هنگفت و البته بدهی ۱۲ماهه کارگران فعال در این پروژه است.

 پروژه متروی اهواز علاوه بر مسئله بدعهدی شرکت پیمانکار و مشکلات مالی، یکی از مهم‌ترین معضلاتش کش‌وقوس‌های بسیار در پرداخت حقوق کارکنان بود به‌طوری‌که به گفته کارگران در حالی قرارداد این شرکت سی‌ام مهرماه فسخ شد که حقوق آن‌ها پرداخت نشده است.

 سرمنشأ این اتفاق را باید از سال ۹۸ اعلام کرد؛ زیرا عملیات اجرایی مترو از اواخر سال ۹۸ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و با شدت گرفتن اختلاف میان پیمانکار و کارفرمای قطار شهری اهواز در کنار سرنوشت نامشخص پروژه، زمان پرداخت ۱۷ ماه از حقوق کارگران قطار شهری نیز تاکنون ادامه دارد و در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

 اعتراض کارگران حراستی پروژه ساخت قطار شهری اهواز که از اوایل بهمن‌ماه مقابل ساختمان استانداری، شهرداری و قطار شهری اهواز آغاز شده است.

 یکی از کارگران این شرکت با بیان اینکه فسخ قرارداد شرکت کیسون و کارفرما موجب شده کارگران قربانی شوند، به خبرنگار ما گفت: شرکت کیسون با وعده اینکه وسایل مترو را می‌فروشد و حقوق کارگران را پرداخت می‌کند، ما را به آینده حواله می‌کند.

 این کارگر شرکت کیسون بیان کرد: کارگران با مشکلات مالی مواجه شده‌اند بسیاری از آنها خودرو و وسایل زندگی خود را برای گذران زندگی فروخته‌اند و بسیاری دیگر در هزینه‌های معیشتی روزمره خود درمانده‌اند.

 طبق اظهارات این کارگر؛ هر یک از کارگران نگهبان بر اساس سوابق کار مبالغی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون از کارفرما طلبکارند. این در حالی است که چند سال است آن‌ها علی‌رغم داشتن طلب مالی از شرکت برای تأمین حداقل مایحتاج روزانه خانواده‌های خود دچار مشکل هستند.

  وی گفت: طی چند سال گذشته برای تعیین تکلیف وضعیت شغلی و مطالبات‌مان تجمعاتی برپا کرده‌ایم که در نتیجه برخی مسئولان وعده رسیدگی به وضعیت کارگران باقیمانده قطار شهری را دادند؛ اما هنوز نه فعالیت کارگاه آغاز و نه مطالبات مزدی کارگران پرداخت شده است.

  این کارگر افزود: کارگران با همراهی اهالی اهواز خواستار آن هستند که هرچه سریع‌تر تکلیف این پروژه مشخص شود تا از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.

  وی با بیان اینکه امیدوار است در سال جدید به همت مسئولان استانی، مشکلات این پروژه و کارگرانش مرتفع شود، در ادامه گفت: در حال حاضر علاوه بر معوقات مزدی، موضوع تعیین تکلیف پروژه قطار شهری و ۱۱۳ کارگر با سوابق ۹ تا ۱۰ سال هنوز مشخص نیست.

 کارگر مترو در ادامه گفت: کارگران متروی اهواز، سال‌هاست که زندگی‌شان را با قرض و وام می‌گذرانند به همین دلیل از بهمن‌ماه تاکنون با حضور مقابل ساختمان استانداری خوزستان و فرمانداری خواستار تعیین تکلیف شرایط‌مان شدیم، اما شب عیدی همچنان دستمان خالی مانده است.

 کارگر نگهبان دیگری افزود: حدود ۱۲ ماه دستمزد به همراه سنوات و ۱۴ ماه حق بیمه مربوط به سال گذشته و جاری برای ما پرداخت نشده است.

  این کارگراضافه کرد: که تصمیم گرفتیم بار دیگر دست به اعتراض بزنیم تا بتوانیم به حق و حقوقمان برسیم.

  به گفته کارگران، طی دو ماه گذشته با پیگیری مستمر، یک ماه از مطالبات ۱۲ماهه آن‌ها که مربوط به حقوق اردیبهشت‌ماه سال جاری می‌شود، پرداخت شده و در حال حاضر ۱۱ ماه دیگر از مطالبات باقی‌مانده است.

  کارگر دیگری در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه با رأی قطعی مراجع قضایی، شرکت کیسون که از سال‌ها پیش مسئولیت اجرای پروژه قطار شهری اهواز را برعهده دارد، به دلیل عدم اجرای تعهدات مندرج در قرارداد با رعایت و اعمال موارد قانونی خلع‌ید شده است، کارگران از مسئولان انتظار دارند قبل از خروج پیمانکار به مطالبات خود برسند، چراکه با خروج پیمانکار از مجموعه دست کارگران برای وصول مطالباتشان خالی می‌ماند.

  یکی از کارگران نگهبان این پروژه نیز با بیان اینکه مسئولیت ساخت قطار شهری اهواز از سال ۹۱ برعهده شرکت پیمانکاری «کیسون» سپرده شد، گفت: طی سال‌ها فعالیت با شرکت پیمانکار به دلیل تأمین‌نشدن منابع مالی، کارگران برای وصول مطالبات مزدی خود مرتب اعتراض می‌کردند تا جایی که بعد از توقف پروژه در روزهای پایانی سال ۹۸، کارگران به‌مرور فراموش شدند و معوقات مزدی‌شان هم‌اکنون به ۱۴ تا ۱۵ ماه رسیده است.

 کارگران خواستار پاسخگویی مسئولان دولتی، مدیرعامل قطار شهری اهواز و مدیریت شرکت پیمانکاری کیسون «مجری پروژه»در ارتباط با نابسامانی اوضاع هستند.

 این کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت‌نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از ۱۱ نوبت اعتصاب کرده‌اند و این اعتراض‌ها در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

 مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون بود که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج‌ساله به اتمام برساند؛ اما این طرح تنها ۲۷ درصد پیشرفت داشت.

 انتهای خبر/

زخم‌کاری«کیسون»به کارگرانی که فراموش شدند
زخم‌کاری«کیسون»به کارگرانی که فراموش شدند
زخم‌کاری«کیسون»به کارگرانی که فراموش شدند
زخم‌کاری«کیسون»به کارگرانی که فراموش شدند
زخم‌کاری«کیسون»به کارگرانی که فراموش شدند

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از