حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
در آستانه عید صیام؛

خوزستان غرق در شادی و هلهله است

مردم عرب خوزستان به پاس طاعت یک ماهه، پذیرش عبادت و شکرگزاری خداوند، عید سعید فطر را بسیار باشکوه‌ و با رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ یک ماه بندگی را پشت سر گذاشتیم، ماه زیبای هم‌جواری با خداوند متعال، ماه بارش رحمت و برکت، ماه پیوند عمیق قرآن و انسان، ماه پاک کردن دل از زنگار گناه و توفیق بر طاعت و اطاعت و اینک در آستانه یک بزم باشکوه هستیم، روز تقدیر از بندگان مخلص خدا و روز بزرگ گرفتن پاداش.

روز عید فطر، پایان موفقیت‌آمیز آزمون بزرگ الهی برای کسانی است که از لحظه‌لحظه ماه نزول برکات آسمانی به‌خوبی استفاده کرده و از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند. این بندگان خوب و صالح خدا که به فطرت خویش بازگشته و به ذات پروردگار متصل شده‌اند، این روز بزرگ را جشن می‌گیرند.

رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)  با بیانی بسیار زیبا خصوصیت ممتاز عید فطر را  چنین برمی‌شمارند؛ ماه رمضان حالت طهارت و نزاهت و نظافت در دل و جان انسان‌های مؤمن براثر ریاضت‌های شرعی و الهی است و عید فطر نمایش انسجام حقیقی و قلبی ملت است.

عید سعید فطر در بین همه کشورهای اسلامی جایگاه و ارزش خاصی دارد. این روز در استان خوزستان به‌‌خصوص بین قوم عرب حال و هوای ویژه‌ای دارد. برای مردم عرب این عید به‌عنوان عید اصلی به شمار می‌رود و آن را با آیین و رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

«ام الوسخ» و «ام الحلس»

از جمله این مراسم سنتی می‌توان به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اشاره کرد. دو روز پایانی ماه رمضان در بین مردم عرب خوزستان اسامی خاصی دارند. مردم عرب خوزستان دو روز قبل از عید را «ام الوسخ» می‌نامند که به معنای «روز چرکین» است که در این روز مردم عرب به نظافت خانه‌ها خود می‌پردازند، اجناس جدید برای منزل خریداری می‌کنند و خانه را برای فرارسیدن عید و اکرام مهمان تمیز و آماده می‌کنند و یک روز مانده به عید را «ام الحلس» می‌نامند که نام محلی و قدیمی از ایام رمضان است به معنای روز نظافت و رسیدگی شخصی است که جوانان در این روز به ظاهر خود رسیدگی می‌کنند.

 مردم در روزهای قبل از عید علاوه بر خانه‌تکانی به خرید لباس نو، آجیل، شیرینی و... می‌پردازند. به همین دلیل بازارها در آستانه روز عید فطر شلوغ و پرجنب‌وجوش هستند و معمولاً تا صبح روز عید، باز و فعال‌اند و خرید مردم ادامه دارد.

 در صبح عید فطر، مردم عرب خوزستان، بعد از اقامه نماز عید، با پوشیدن لباس‌های مخصوص خود (لباس عربی دشداشه، چفیه و عگال) به‌صورت دسته‌جمعی و گروهی به دیدوبازدید یکدیگر می‌روند و میزبان با آیین هوسه و یزله از جمع میهمان استقبال می‌کند. هوسه و یزله با پاکوبی و شعرخوانی و تکرار آن از سوی حضار همراه می‌شود.

مضیف‌ها و پذیرایی از مهمانان

 در خانه‌ها و مضیف‌ها «اتاق‌ها و سالن‌های بزرگ پذیرایی از میهمان» سفره‌ای با غذا و شیرینی‌های مزین شده پهن است که مهمانان دور سفره نشسته و از خود پذیرایی می‌کنند. قهوه هم که پای ثابت تمام مراسم‌ها و جشن‌های اعراب است و آن را برای تمام مهمانان آماده و تعارف می‌کنند. فردی که قهوه را تعارف می‌کند باید با دست چپ دله (قهوه‌جوش به رنگ طلایی) را بگیرد و طرف مقابل نیز باید با دست راست فنجان را بردارد، پس از نوشیدن قهوه نیز باید فنجان را تکان بدهد.

 در روز عید فطر در خانه‌ها باز است و همسایه‌ها با گفتن جملاتی نظیر «عیدکم مبارک» و «ایامکم سعیده» و «الله ایعوده علیکم بخیر و عافیة» که ورد زبان زنان و مردان است به خانه همسایه‌ها می‌روند. در پایان عیددیدنی از هر خانه‌ای به کودکان آن خانه عیدی می‌دهند. دید و بازدیدهای عید در روزهای پس از عید فطر نیز ادامه دارد.

بازار مکاره‌ای به نام «عیدیا»

 در شهر بهبهان نیز بازار مکاره‌ای برای کودکان به نام «عیدیا» برپا می‌شود. فروشنده‌های دوره‌گرد شیرین‌های سنتی، تنقلات و انواع اسباب‌بازی‌ها را در این بازار می‌فروشند و کودکان پس از گرفتن عیدی به این بازار می‌آیند، تا خرید کنند. بازار عیدیا در شهر بهبهان از قدیم در نزدیکی بافت تاریخی شهر در عید فطر و عید نوروز برپا می‌شده است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از