حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یادداشت؛

هویت ملی مستقل دستاورد انقلاب اسلامی است

هویت ملی مستقل دستاورد انقلاب اسلامی است

جوانان علاوه بر اینکه توانستند موجب شکل‌گیری انقلاب شوند، یکی از علل مهم حفظ و بقای انقلاب در هشت سال دفاع‌مقدس نیز آنان بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»؛ معصومه فتحعلی‌پور کارشناس رسانه طی یادداشتی شکوفایی استعدادهای مختلف جوانان در بستر انقلاب، را بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی عنوان کرد و نوشت: این موضوع غیرقابل کتمان است که جوانان نقش تعیین‌کننده و اثرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و این مهم به دلیل ایدئولوژی خاص و متمایز انقلاب اسلامی، مکتب اسلامی آن و حضور رهبری دینی در راس آن بود.

هرگز یادمان نمی‌رود در حالی‌که جوانان، سرمایه‌های اصلی هر کشوری محسوب می‌شوند، قبل از انقلاب، رژیم پهلوی کمترین اهمیتی برای جوانان، توانمندی‌ و توانایی‌های آن‌ها به ویژه در عرصه‌های علمی، فرهنگی و سیاسی قائل نبود بلکه دغدغه اصلی آنها، حاکم ساختن فرهنگ غربی در کشور و گرایش به غرب بود. با چنین تفکری فرهنگ دینی و ملی مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت و با ارزش‌ها و باور‌های دینی مقابله می‌شد و در مقابل تلاش می‌شد جوانان به فساد و فحشا تشویق شوند تا فکر و خلاقیت از آن‌ها گرفته شده و به عناصری بی‌تاثیر در فرهنگ و سرنوشت کشورشان مبدل شوند این همان نقشه شوم دشمن، که تنها در فکر تاراج منابع ملی ایران بود، که پهلوی آن را اجرا می‌کرد یعنی به جای توجه به سرمایه‌های اصلی این مملکت با ترویج بی‌بند و باری به دنبال رسیدن دشمن به اهدافش بود.

اما در این میان نباید از نقش نهضت اسلام و اندیشه امام در بیداری جوانان غافل شد. امام مسیر را نشان دادند و جوانان ایران در اندیشه تحول و رسیدن به ایرانی مستقل و به دور از وابستگی‌های غربی و شرقی، به دور از فحشا و بی‌بند و باری و به دور از تبعیض و بی‌عدالتی به میدان آمدند.

جوانان با این هویت دینی و ملی که از جانب اندیشه‌های والای امام گرفتند و سازماندهی در پایگاه‌های انقلاب یعنی مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هر یک گوشه‌ای از کلاف سردرگمی و بلاتکلیفی هویت خود باخته و غرق در فساد و بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت و آینده خود، کشور و منابع سرشار کشور را به دست گرفتند تا به کمک و همیاری هم دشمن خودفروخته داخلی و دشمن خارجی را بیرون کنند.

آمار سنین شهدای انقلاب خود گویای این مهم است که جوانان چه نقش ویژه‌ای در این پیروزی و رهایی از چنگال طاغوت داشته‌اند.

شاید سند این ادعا که جوانان انقلابی یکی از دستاورد انقلاب اسلامی است همین جا باشد که  جوانان علاوه بر اینکه توانستند موجب شکل‌گیری انقلاب شوند بلکه یکی از علل مهم حفظ و بقای انقلاب در هشت سال دفاع‌مقدس نیز آنان بودند.

علاوه بر حضور پرشور جوانان در جبهه‌های نبرد، از محور‌های اصلی و تأثیرگذار هشت سال دفاع مقدس، سرداران جوان و شجاعی که حماسه ساز شدند و افتخارات بزرگی را رقم زدند نیز باید یاد کرد.

لذا براساس بیانات مقام معظم رهبری نقش آفرینی و میدان‌داری جوانان و ورود آن‌ها به عرصه مدیریت در روزهای آغازین انقلاب‌اسلامی و دوران هشت ساله دفاع‌مقدس همان نقطه عطفی بود که تفاوت اعتماد به قدرت مدیریت تفکر جوانان مومن ایرانی را در قبل و بعد از انقلاب به عرصه نمایش جهانی گذاشت.

همان جوانانی مومن و مجاهدی که در دوران طاغوت اجازه عرض اندام در عرصه سیاسی و فرهنگی اجتماعی نداشتند اکنون پس از سقوط طاغوت و ظهور جمهوری اسلامی با شاکله نظام مردم‌سالاری دینی باعث شدند انقلاب نوپای ملت ایران بتواند در مقابل انواع مشکلات و تهدیدات داخلی و خارجی مقاومت کند و اتفاقا امتحان‌های مختلف را با سربلندی پشت سر بگذارد.

اعتماد و تکیه بر توانایی جوانان و نخبگان وطن یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی بوده که توانست ۴۰ سال کشور را از گزند دشمنان خرد و کلان محافظت کند.
اینکه امروز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مهم‌ترین ظرفیّت کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی ذکر شده است .

همچنین یکی دیگر از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی شکوفایی صنعت علم و فناوری بود چه بسا امروز نقش دانشجویان و جوانان در تقویت موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی کاملا مشهود بوده و بر کسی پوشیده نیست.
امروز تربیت نسل جوانان مومن انقلابی گره کشای مشکلات کشور و ضامن بقای آینده کشور در تمامی ابعاد است، دشمنان انقلاب نیز با پی بردن به نقش اساسی جوانان در توسعه و پیشرفت ایران اسلامی در صدد ایجاد یاس و ناامیدی در بین آنان بوده و توطئه‌های مختلفی بر علیه جوانان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.که لازمه خنثی سازی چنین توطئه هایی از سوی دشمنان،میدان دادن به جوانان متعهد و انقلابی با روحیه جهادی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از