حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
فرمانده سپاه خوزستان مطرح کرد:

آیین تجلیل از خادمان یادمانهای دفاع مقدس

آیین تجلیل از خادمان یادمانهای دفاع مقدس

فرمانده سپاه خوزستان گفت: از دست‌اندرکاران مجموعه حفظ آثار و قرارگاه راهیان نور به‌خصوص آقای بروجردی و سایر دوستان که در حضور ما نیستند؛ اما در کف میدان یادمان‌ها هستند، تشکر می‌کنم.

 به گزارش خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی«رهیاب»؛ سردار حسن شاهوار پور ضمن تبریک ماه ضیافت الهی و آغاز سال جدید، ابراز امیدواری کرد تلاقی سال نو با ماه مبارک رمضان فتح بابی برای گشایش و رفع مشکلات پیش روی مردم و کشور باشد، همچنین با خداقوت صمیمانه به خادمین شهدا در یادمان‌ها، زیارتگاه‌ها، اردوگاه‌ها و همه مکان‌هایی که زائران نیاز به خدمت دارند اظهار کرد: از دست‌اندرکاران مجموعه حفظ آثار و قرارگاه راهیان نور به‌خصوص آقای بروجردی و سایر دوستان که در حضور ما نیستند؛ اما در کف میدان یادمان‌ها هستند، تشکر می‌کنم. خداوند به همه شما برادران و خواهرانی که شبانه‌روز تلاش و مجاهدت داشته‌اید، پاداش بدهد و شهدا همه ما را موردنظر و شفاعت خودشان قرار بدهند و در همه امورات زندگی دستگیری و کمک نمایند.

 رمز ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس

 سردار شاهوار پور با تأکید بر این نکته که «رمز ماندگاری فرهنگ دفاع مقدس» به‌عنوان یک تابلو راهنما و هدایتگر همواره در کارها مدنظرتان باشد به طرح این پرسش‌هایی پرداخت و گفت: چرا بعد از گذشت ۴۰ سال هنوز دوران دفاع مقدس زنده و تازه است و افرادی که آن روزها را درک نکرده‌اند از راه‌های دور و نزدیک به زیارت مناطق عملیاتی می‌آیند؟ چرا جوانان خادم روزها و شب‌ها اینجا مستقر می‌شوند؟ رمز این کار در چیست؟

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر «عج» خوزستان گفت: خداوند متعال، مشتری کسی است که جان و مالش را تقدیم او می‌کند و پاداش عمل شهید، محبتی است که در دل میلیون‌ها انسان، راه پیدا می‌کند. مثل محبت امام حسین «ع» که بعد از هزار و ۴۰۰ سال روزبه‌روز بیشتر در دل‌ها جوشش می‌یابد.

وی افزود: شهدای ما نیز به همین کیفیت در دل‌ها جا دارند. آنچه ما از شهدا دیدیم همان جلوه‌ای بود که حضرت زینب «س» فرمود: جز زیبایی چیز دیگری در نگاه این آدم‌ها دیده نمی‌شد. برای همین هم مردم از تمام نقاط کشور به یادمان‌هایی می‌آیند که همه جای آن خاک است و هیچ زرق‌وبرق دنیایی ندارد. آن جلوه‌های زیبا و فریبنده دنیایی مثل ساختمان، ماشین، پول، طلا و... این‌جا جذابیتش را از دست می‌دهد و حس خاصی بین فرد و خاک پیدا می‌شود؛ چرا که این خاک با اکسیری به نام خون شهید عجین شده است. عطری از این خاک برمی‌خیزد که اگر آدم معرفت پیدا کند حتماً اسیر می‌شود.

روزی که رهبر به شلمچه آمد

سردار شاهوار پور مقام معظم رهبری را مبدا راهیان نور عنوان کرد و با ذکر خاطره تشریف‌فرمایی رهبری به یادمان شلمچه گفت: مقام معظم رهبری اولین شخصی بود که کاروان راه هیان نور را در مناطق جنگی کشور پایه‌گذاری کرد، شروع به فعالیت این رویداد فرهنگی در سال ۱۳۷۸ که مسئولیت کامل آن با سپاه ولیعصر «عج» خوزستان بود و شلمچه در آن زمان تنها چاله‌ای بود که نیروهای تفحص در آن زمان فقط توانسته بودند ۱۵۰ شهید را پیدا کنند.

 وی ادامه داد: انقلاب امام خمینی «ره» به‌عنوان رهبر یک انقلاب بی‌نظیر بود و با تشکیل نیروهای مردمی در قالب بسیج برای کشور نیرو تربیت کند تا در هر سختی و مصیبتی که برای کشور پیش بیاید این بسیجیان در مقابل آن مشکلات ایستادگی کنند و دشمن را شکست دهند.

 باید در مقابل دشمن بجنگیم

فرمانده سپاه خوزستان با بیان اینکه همیشه و همه‌جا میدان امتحان است، عنوان کرد: در روزهای قبل از شروع جنگ تحمیلی ما نتوانستیم تشخیص بدهیم که صدام در حال آماده‌باش برای جنگ با ما است و اکثر کشورها او را پشتیبانی می‌کنند در روزهای نخست جنگ به دلیل عدم تشخیص ما نتوانستیم آن گونه که باید مقابله نکردیم و هنگامی که دشمن وارد کشور شد با آنها وارد جنگ شدیم.

 شاهوار پور گفت: اگر مدافعان حرم در سوریه مقابل دشمن ایستادند برای این بود که آنها نتوانند وارد خاک ما شوند، لذا یکی از موضوعاتی که شهدا به ما یاد دادند، جنگیدن در مقابل دشمن است باید توجه کنیم این جنگ‌گاهی نبرد سخت و گاهی نبرد نرم است.

 سردار شاهوار پور با اشاره به روزهای دفاع مقدس افزود: ما یک بُعد سخت‌افزاری داریم و یک بُعد نرم‌افزاری؛ در حوزه سخت‌افزار که همان سلاح و تجهیزات است، در هشت سال دفاع مقدس تجهیزات سخت‌افزاری ما نسبت به دشمن خیلی کم بود؛ دشمن جلوی چشممان به شهرها موشک می‌زد و ما نمی‌توانستیم کاری کنیم؛ اما آن چیزی که باعث شکست و سرکوبی دشمن گردید، بُعد ایمانی، انگیزشی و نرم‌افزاری کار بود که امروز هم به‌عنوان راهیان نور دارد خودنمایی می‌کند.

 شهدا میدان‌دار راهیان نور هستند

 سردار حسن شاهوار پور با یادآوری روزهای برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید خوزستان که در اسفند سال قبل برگزار شد، اظهارکردن: برای برگزاری این کنگره مشکلات زیادی سر راه بودند و مطمئناً تنها خود این شهدا برای اجرایی این کنگره مشکلات را حل کردند راه هیان نور هم به همین نحو برگزار شد، در واقع این شهدا هستند که توفیق کارکردن در این زمینه را به ما می‌دهند

سردار پاسدار حسن شاهوار پور، یادمان و زیارتگاه را قله کار راهیان نور دانست و بیان کرد: اگر در یادمان و زیارتگاه‌ها حرفی برای گفتن و چیزی برای نشان‌دادن نداشته باشیم، زائری که با آن همه زحمت اعزام می‌شود، دست خالی برنمی‌گردد و در نقطه مقابل اگر کاری کردید که چیزی نصیبش بشود، تا ماه‌ها این پیام و تلنگر در ذهنش می‌ماند. راهیان نور یک مکتب است؛ سفره ایست که شهدا برایمان پهن کردند و هنر ما کمک به تربیت افراد است.

مجید چَعب برکت فرهنگی دفاع مقدس و راهیان نور را باعث پیوند دل‌های مردم تمام نقاط کشور عنوان کرد و افزود: جوان‌های امروز بسیاری از شهدا را نمی‌شناسند، اما به‌واسطه حضور در مناطق عملیاتی یک ارتباط معنادار و هم‌ذات‌پندارانه بین آنها برقرار می‌شود که خروجی‌اش خودساختگی و تربیت در مسیر صحیح است.

مدیر زیارتگاه شهدای هویزه دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ۳۷ یادمان در خوزستان داریم که مورد بازدید کاروان‌های راهیان نور قرار می‌گیرند، عنوان کرد: این یادمان‌ها مثل نسیمی در خوزستان جریان دارند.

فرمانده سپاه خوزستان همچنین در توصیه‌هایی به دست‌اندرکاران یادمان‌ها نیز گفت: سعی کنید هر سال در محتوایی که ارائه می‌دهید، تغییرات و نوآوری‌هایی به خرج دهید. محتواها معمولاً بضاعت کمی برای اقناع زائر دارند، اما هر تغییر شما یک گام از حرکتی به شمار می‌آید که در راستای ترویج فرهنگ شهدا باید دنبال کنیم. در بخش تولیدات توجه به فیلم‌های کوتاه و بلند، نگارش کتاب و... مدنظر باشد. در همین کنگره اخیر خدمت رهبر معظم گزارش دادیم که ۴ فیلم تولید کردیم؛ مقام معظم رهبری فرمودند: باید ۴۰۰ فیلم تولید شود. یعنی ظرفیت دفاع مقدس ما صد برابری است. باید خدامی که به راهیان نور می‌آیند را جهت بدهید که گزارش بنویسند و تولیدی انجام دهند مثل برخی شهدا که خوش‌سلیقگی می‌کردند و روزانه گزارش وقایع را می‌نوشتند.

هر استان یک یادمان

سردار شاهوار پور در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی مجدد از دست‌اندرکاران یادمان‌ها بر تداوم و فراگیری این گونه جلسات تأکید کرد و گفت: سال‌ها قبل طرحمان در حوزه اداره یادمان‌ها این بود که هر استان خادمی یک یادمان را عهده‌دار شود برخی استان‌ها مثل بوشهر جلو آمدند؛ مدتی فتح‌المبین بودند بعد رفتند دارخوین یا استان فارس که یادمان علقمه را عهده‌دار است و... این آمادگی الان هم وجود دارد و اگر استانی بخواهد بیاید و خادمی کند در خدمتشان هستیم.

در پایان این آیین از خادمان زیارتگاه‌های سپاه ولی‌عصر«عج»و دست‌اندرکاران راهیان نور جنوب با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی توسط مسئولان حاضر در جلسه تقدیر شد.

 انتهای خبر/

آیین تجلیل از خادمان یادمانهای دفاع مقدس
آیین تجلیل از خادمان یادمانهای دفاع مقدس
آیین تجلیل از خادمان یادمانهای دفاع مقدس
آیین تجلیل از خادمان یادمانهای دفاع مقدس
آیین تجلیل از خادمان یادمانهای دفاع مقدس

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از