حالت تاریک
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
یادداشت؛

وعده صادق منجر به تقویت غرور ملی شد

وعده صادق منجر به تقویت غرور ملی شد

عملیات «وعده صادق»، بزرگ‌ترین رویداد پیشرفت کشور در سال‌های اخیر است که احساس غرور و افتخار به ایرانی بودن پس از این عملیات در مقایسه با سایر دستاوردها فراگیری بیش‌تری داشت.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ صادق شاهوارپور کارشناس روابط بین‌الملل پیرامون عملیات پهپادی ایران نوشت؛ این روزها از زوایای مختلف به عملیات «وعده صادق» پرداخته می‌شود، تمرکز غالب کارشناسان بر روی افزایش بازدارندگی ایران و توجه مردم به عملی‌شدن وعده انتقام است.

اما به نظر می‌رسد یکی از جنبه‌های مغفول عملیات «وعده صادق» توجه به پیشرفت و توسعه صنعت نظامی کشور است. به تعبیری از عملیات «وعده صادق» می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد پیشرفت کشور در سال‌های اخیر نام برد.

 شاید عده‌ای نام پروژه‌ها و دستاوردهای مختلفی را که طی سال‌های گذشته به نتیجه رسیده را در اولویت نام ببرند؛ اما قطعاً همه اتفاق‌نظر دارند که آن احساس «ما می‌توانیم» و غرور و افتخار به ایرانی بودن پس از این عملیات در مقایسه با سایر دستاوردها فراگیری بیش‌تری داشت.

  شاید اگر اقتضائات عرصه نظامی - امنیتی اجازه می‌داد روایت تخصصی عملیات «وعده صادق» و آن‌چه ایران را به این نقطه رساند می‌توانست در افزایش امیدآفرینی و تقویت روحیه بن‌بست‌شکنی نسل جوان مؤثر باشد.

 اجمالاً باید گفت این عملیات از جهت فنی و دانشی روی لبه فنّاوری قرار داشت، آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل که آخرین فنّاوری‌های روز دنیا را در اختیار دارند همچنان مات و مبهوت عملیات تنبیهی ایران هستند. سامانه‌های جنگ الکترونیک، جنگنده‌های F35، به‌روزترین سیستم‌های پدافندی دنیا و دیگر امکانات و تجهیزات بی‌نظیر اسرائیل و متحدان در مواجهه با موشک‌ها، پهپادها و سامانه‌های تمام ایرانی شکست خوردند.

 اینکه تعدادی از پهپادها و موشک‌ها رهگیری شد صحیح است؛ اما مهم اینجاست که ایران به هدف از قبل تعیین شده که حمله به دو پایگاه نظامی در سرزمین‌های اشغالی بود رسید.

البته باید اشاره کنیم در تمام دنیا صنایع نظامی پیشران اصلی علم و فناوری محسوب می‌شوند و بسیاری از علوم و فناوری در رشته‌های مختلف اعم از مکانیک، الکترونیک، زیست‌فناوری، نانوتکنولوژی و... به دلیل انجام پروژه‌های مربوط به صنایع دفاعی رشد و توسعه پیدا کرده‌اند؛ اما در کشور ما هنوز این پیوند و انسجام بین صنایع و عرصه‌های مختلف با صنعت نظامی صورت نگرفته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از