حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
رهیاب گزارش می‌دهد:

چالش حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت ترافیک در شهر

چالش حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت ترافیک در شهر

همزمان با افزایش جمعیت و پرتردد شدن خیابان‌ها در جوامع امروزی، نیاز به حمل ‌و ‌نقل عمومی سریع، ایمن و مطمئن بیش از گذشته احساس می‌شود.

به گزارش رهیاب؛ ترافیک شهری ازمعضلات کلانشهرها به شمار می‌رود البته در این سال‌ها با معضلی با تبعات بسیار زیادی همچون آزردگی روانی شهروندان و افزایش آسیب های اجتماعی مانند نزاع و درگیری‌ های خیابانی همراه بوده است.


رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، تصادف خودروها و به دنبال آن ایجاد سد معبر در خیابان‌ها و در نهایت وجود گره کور ترافیک از معضلات روزمره کلانشهر اهواز به شمار می رود.


در یک نگاه تاکسی،اتوبوس، تاکسی های اینترنتی و پیک موتوری‌ها همه در حال جابجایی مسافرین هستند اما همچنان وضعیت ترافیک و عدم رفاه سفر، مردم را کلافه کرده است.


در این میان ناوگان حمل‌ونقل اینترنتی با سوءاستفاده از این کمبودها، درخواست سفرمسافرین را ثبت می‌کنند و قیمتی برای آنها درج می شود و مسافر می‌پذیرد.اما پس از چند دقیقه انتظار وعدم پذیرش درخواست از سوی اپلیکیشن مبلغی بر قیمت قبل اضافه می شود تا ماشین یا موتور دیگری برای مسافر ارسال شود.


به عبارتی افزایش قیمتی تحمیلی را شاهد هستیم که مردم برای رسیدن به امورات‌شان مجبور به پرداخت آن هستند.این سبک خدمات‌دهی مصداق سو استفاده از مشتری است، اما هیچگاه حق و حقوق مردم مورد بازخواست و پیگیری قرار نمی‌گیرد و مصرف کننده متضررهمیشگی است.


ازسوی دیگر سرویس مدارس هم خود تبدیل به معضلی برای خانواده‌ها شده و بار ترافیکی شهر را مضاعف نموده است و یا مجبورند با هزینه‌های گزاف فرزندان خود را روانه مدرسه کنند در غیر این صورت استفاده از خودروهای تک سرنشین که مقصد تا مبدأ از منزل تا مدرسه است ترافیک را در شهر تشدید می‌کند و از دلایل مهم ایجاد ترافیک در شش ماهه دوم سال به شمار می‌رود.


با نیم نگاهی به عوامل موثر بر ایجاد ترافیک شهری و گره های کور در این بخش می توان به بافت فرسوده شهری، تجمیع مراکز خرید و تجاری و مطب‌های پزشکان در هسته مرکزی شهر، نبود وسایل نقلیه عمومی، راغب نبودن مردم برای استفاده از این ناوگان به دلیل ناکارآمدی آن، سرازیر شدن خودروهای شخصی به خیابان‌ها به خصوص در ساعات خاصی از روز، نبود پارکینگ‌های عمومی در مناطق مختلف به خصوص مرکز شهر و رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.


در حالیکه می توان با پاسخگویی به نیازهای شهروندان در حوزه حمل و نقل بر مبنای اطمینان کاربران به سیستم حمل و نقل عمومی در کنار برنامه ریزی و مدیریت کاربردی بر این سیستم، کبار ترافیکی شهررا کاهش داد. همچنین نرخ گذاری صحیح و ارزان برای ناوگان حمل و نقل عمومی که موجب ایجاد جاذبه برای کاربران می شود و می‌تواند از دیگر مسایل مهم در کاهش حجم ترافیک شهرها باشد .

 

پس از اطمینان خاطر و قیمت مناسب، مقوله دسترسی مطرح است؛ بر این اساس که سیستم حمل و نقل عمومی به تعداد لازم بر مبنای تقاضای سفر در مناطق مختلف شهری برای پاسخگویی به نیاز آن مناطق در دسترس باشد.


با توجه به گستردگی این دلایل می توان دریافت که حل این مشکلات در کوتاه مدت به تنهایی با ورود یک دستگاه یا بخشی خاص از یک سازمان ممکن نیست و باید برنامه ریزی بلند مدت با همکاری دستگاه های متولی در این زمینه صورت گیرد.
امروز اهواز با خیابانهای شلوغ و پرتردد، گره های کور ترافیکی و مشکلاتی مانند آلودگی صوت و هوا مواجه است و بر اساس آمار دستگاه های ذیربط در زمره استانهای با نزاع و درگیری بالا قرار دارد.


حجم بالای ترافیک تقریبا در همه ساعات روز و در اکثر معابر کلان شهر اهواز به ویژه در هسته مرکزی شهر وجود دارد که به کلافگی مردم منجر شده و راهکارهای مدیریت شهری مانند یک طرفه کردن خیابان ها و پیاده راه ساختن برخی معابر نیز به صورت موقت موثر واقع شده و نتوانسته است مشکل را به صورت ریشه ای حل کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از