حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رهیاب بررسی کرد؛

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟

حضور در پای صندوق‌های رأی برای چرخش و گردش نخبگان در جامعه لازم است و مردم تنها از طریق همین صندوق‌ها می‌توانند آزادانه خواسته‌ها و مطالبات خود را بیان کنند.

 به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی«رهیاب»؛ باتوجه‌به نزدیکی انتخابات در هر محفلی که باشی تنور بحث انتخابات داغ است یک دسته از نیامدن پای صندوق رای در انتخابات به دلیل ناکارآمدی برخی مسئولین می گویند و برخی دیگر بر اهمیت حضور جهت مشروعیت نظام اصرار دارند. اما به‌راستی چرا باید پای صندوق‌های رأی بیاییم؟

در حقیقت صندوق رأی به نمادی از همبستگی مردم و به‌ نوعی نماد مشارکت مردم در سرنوشت خود تبدیل شده است. به همین دلیل جامعه‌شناسان و نخبگان جامعه بر این باورند که حضور در پای صندوق‌های رأی برای چرخش و گردش نخبگان در جامعه لازم است و مردم تنها از طریق همین صندوق‌ها می‌توانند آزادانه خواسته‌ها و مطالبات خود را بیان کنند؛ بنابراین تنها راه مشارکت حضور طیف‌های مختلف در پای صندوق‌های رأی است.

 لزوم شرکت در انتخابات

 رحیم سلیمی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفتگو با «رهیاب»؛ لزوم شرکت در انتخابات را این‌گونه تشریح کرد و گفت: انتخابات به‌عنوان مترقی‌ترین سازوکار شناخته شده در دنیا، این امکان را به شهروندان می‌دهد تا در روندی دموکراتیک، مطلوبیت‌های سیاسی خود را با رأی‌دادن به کاندیدای موردنظر محقق کنند. در واقع منتخب نهایی برآیند جمهور آرا و اندیشه‌های موجود در جامعه خواهد بود و شرکت در انتخابات یک الزام بیرونی نبوده، بلکه به‌عنوان یک حق شهروندی تلقی می‌شود.

 وی افزود: مشارکت در انتخابات پیش رو را می‌توان صرف‌نظر از اهمیت سیاسی، به‌ عنوان یک فرایند سازمان‌یافته تلقی کرد که فرد بااحساس تعلق به گروه و مشارکت داوطلبانه؛ به فعالیتی ارادی و اجتماعی دست می‌زند تا مجموعه عوامل و مؤلفه‌های یک دولت دموکراتیک در جامعه متبلور شود. اگر اکثریتی به هر دلیل شرکت‌نکردن در انتخابات را به‌عنوان نماد اعتراضی انتخاب کرده‌اند اشتباه فاحشی را مرتکب خواهند شد. ما باید آگاه باشیم که در حوزه واقعیت‌های اجتماعی تفکرات آرمان‌گرایانه، نه‌تنها ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند؛ بلکه عموماً نتیجه معکوسی برجای می‌گذارد.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: انتخاب‌نکردن هم نوعی انتخاب است، اما ضررش به‌مراتب از سودش بیشتر است. ما نمی‌توانیم با عدم مشارکت در انتخابات، قاعده بازی را به هم بزنیم. به عبارتی انتخاب هر کدام از کاندیداها و یا یک جریان فکری سرنوشت متفاوتی را برای ما رقم خواهد زد؛ لذا ما نبایستی نسبت به این امر بی‌تفاوت باشیم. هیچ کشوری را نمی‌توان نشان داد که با عدم مشارکت، شهروندان راه توسعه را طی کرده باشند بایستی به‌جای قهر و انتظار معجزه داشتن، برای آبادانی کشورمان مشارکتی فعالانه داشته باشیم.

 سلیمی تاکید کرد: عدم مسئولیت‌پذیری بخصوص در انتخابات پیش رو، به طور ناخواسته، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به گروه‌های اجتماعی آرمان‌گرا وارد می‌کند؛ لذا بایستی کمی واقع‌بین باشیم و مسئولانه‌تر نسبت به سرنوشت شهر و کشورمان بیندیشیم. شاید رأی ندادن یک فرد واقعیت مهمی تلقی نشود، اما تسری این اندیشه در گستره کلان، خسارت‌های فراوانی را در حوزه اجتماعی به شهروندان جامعه تحمیل می‌کند. وضعیت کشور ما چه خوب و یا بد، امروز در دستان ماست و به حکم وظیفه شهروندی ما باید آن را کمی بهتر به نسل آینده تحویل دهیم. ما نسبت به سرنوشت آیندگان مسئول خواهیم بود. بی‌مسئولیتی در حوزه سیاسی به طور بالقوه به معنای نابودی همه دستاوردهایی است که تاکنون به‌دست‌آمده و بر عکس یک انتخاب درست می‌تواند ایرانی آباد و عاری از جنگ و نفرت را برای آیندگان به ارمغان بیاورد.

 انتخابات شکوهمند ضامن مشروعیت نظام است

 محمدصادق رضایی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «رهیاب»، در خصوص موضوع اثرگذاری نخبگان بر مردم برای حضور در پای صندوق رأی و بالابردن میزان مشارکت در انتخابات پیش رو به دلیل اهمیت آن گفت: نخبگان باید این موضوع را برای مردم روشن و تبیین کنند که چرا باید در پای صندوق رأی حاضر شوند. یعنی آنها باید با مردم این موضوع را در میان بگذارند که دشمن منتظر چنین فرصتی برای عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی برای افزایش تبلیغات منفی علیه ایران است.

وی در این باره یادآور شد: از سوی دیگر این موضوع باید تبیین شود چرا که برخی می‌گویند مشروعیت نظام وابسته به تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات است درحالی‌که هیچ کشوری در دنیا مشروعیت و مقبولیت خود را مرتبط با شرکت تعداد در انتخابات نمی‌داند. بعضی از کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند از این موضوع دلخور هستند که نامزدها و نمایندگان دوره‌های قبل به وعده‌های خود عمل‌نکرده، به‌نوعی آنها را فریب داده‌اند؛ اما نخبگان باید مردم را نسبت به آنچه منجر به عدم تحقق وعده‌های داده شده آگاه و روشن کنند.

این کارشناس سیاسی در ادامه با تأکید بر اهمیت حضور مردم گفت: جامعه‌ای که می‌خواهد حالش بهتر شود و افرادی را انتخاب کند و برخی‌ها را حذف کند که صلاحیت اداره جامعه را ندارند فقط می‌تواند از طریق فرایند شرکت در انتخابات با رأی خودش در صندوق‌ها آن را محقق کند. اما نکته مهم این است که این شراکت باید کارکرد و پیامد مثبت داشته باشند.

وی افزود: ما در یک نظام سیاسی و کشوری باید باهم بیندیشیم و باهم برنامه‌ریزی کنیم باهم اجرا کنیم و باهم متنعم شویم اگر در این فرایند تنعم و بهره‌مندی به کام همه مشارکت‌کنندگان نباشد مشارکت معنای واقعی‌اش را از دست می‌دهد؛ لذا مثلث طلایی مشارکت انتخاباتی یعنی برگزارکنندگان و ناظران انتخابات و مردم باید شرایطی را فراهم کنند که نتیجه‌اش برد - برد باشد و همه احساس کنند از این شراکت سود می‌برند و لذا بسترهای مناسب برای شراکت سودمندانه وجود دارد. در مجموع در جامعه‌ای که در آن مشارکت اتفاق می‌افتد روبه‌رشد و کمال و توسعه خواهد بود. همه باید برای این بسترها تلاش کنند؛ یعنی اگر هر کدام از اضلاع مثلث انتخاباتی به‌درستی رفتار نکنند به امر بسیار شرافتمندانه و سودمندانه انتخابات لطمه می‌زنند.

 سلیمی خاطرنشان کرد: نخبگانی که در این مسیر به مردم کمک می‌کنند در اصل به کشور کمک کرده‌اند چرا که فرق نظام جمهوری با نظام سلطنتی این است که مردم هر چهار سال برای انتخاب افراد موردنظرشان پای صندوق رأی می‌آیند منتهی درایران مسئله‌ای وجود دارد البته جهانی است احزاب و گروه‌ها تلاش می‌کنند خود را قدرتمندتر از بقیه نشان دهند تا عنوان کنند مردم به آنها توجه کنند تا براین‌اساس بتوانند پست‌های حکومتی بگیرند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت‌وگو تصریح کرد: نخبگان باید این مسائل را با مردم در میان بگذارند تا مردم متوجه توطئه‌های داخلی و خارجی که انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را نشانه رفته شوند و مانع تحمیل خسارات بیشتر به کشور شوند.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از