حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
کمربند سبزی که به رنگ وعده‌ها ماند
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

کمربند سبزی که به رنگ وعده‌ها ماند

کمربند سبز، طرحی که قرار بود با کاشت درختان بومی و مقاوم به خشکی به‌عنوان یک ریه مصنوعی برای اهواز عمل کند؛ اما متأسفانه، این طرح در عمل با موانع متعددی روبرو شده است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سال‌هاست که نام «کمربند سبز» بر سر زبان‌هاست؛ طرحی بلندپروازانه که قرار بود به‌عنوان یک سپر سبز، شهر را از گزند آلودگی هوا و ریزگردها حفظ کند.

 مصوبات متعدد، بودجه‌های کلان و وعده‌های فراوان، همگی حکایت از اراده‌ای جدی برای اجرای این طرح داشتند. اما با گذشت سال‌ها، آنچه که از این طرح باقی‌مانده است تنها وعده‌های سرخ‌رنگ و درختانی است که بر روی کاغذ کاشته شده‌اند.

 کمربند سبز، طرحی که قرار بود به‌عنوان یک ریه مصنوعی برای شهر عمل کند. با کاشت درختان بومی و مقاوم به خشکی، می‌توانستیم هوایی پاک‌تر، محیطی زیباتر و آینده‌ای امیدوارانه‌تر برای شهرمان رقم بزنیم. اما متأسفانه، این طرح در عمل با موانع متعددی روبرو شده است.

 سید احمد موالی‌زاده در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: ایجاد کمربند سبز در اهواز یکی از برنامه‌های اولویت‌دار است و توسعه فضای سبز و افزایش کیفیت هوای این شهرستان بسیار مؤثر است. در اجرای این طرح معارضانی وجود دارد که در ابتدا باید این موضوع حل شود.

 طبق اعلام اداره فضای سبز شهرداری اهواز، بنا بود این طرح در یک برنامه پنج ساله به پایان برسد و در مساحت ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار به طول ۷۲ کیلومتر و به عرض یک هزار متر در دو طرف جاده‌های کمربندی شهرستان اهواز اجرایی شود که بر اساس تقسیم‌بندی صورت‌گرفته، سهم شهرداری اهواز از این مقدار، یک هزار و ۲۰۰ هکتار بود.

 طرح کمربند سبز تا سال ۱۳۹۴ پیشرفت چندانی نداشت و فقط بخش ناچیزی از آن اجرا شده بود.

 این اتفاقات در شرایطی رقم خورد که در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری به‌منظور پیشبرد طرح کمربند سبز و برای هزینه‌کردن کاشت و نگهداری درختان پیش‌بینی شده بود و جدای از آن، اعتبارات دیگری در طی این سال‌ها به این طرح اختصاص یافت که هیچ آورده‌ای در اجرای کمربند سبز نداشت.

 امروز نزدیک به ۱۴ سال است که از آغاز اجرای طرح کمربند سبز اهواز می‌گذرد و پروژه‌ای که قرار بود پنج ساله به نتیجه برسد، نه‌تنها به اتمام نرسیده؛ بلکه بر اساس ارزیابی‌ها و به اذعان مسئولان بیش از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است. هر چند تا کنون میلیاردها تومان اعتبار برای انجام کمربند سبز اهواز اختصاص یافته، اما هنوز هم مسئولان از کمبود بودجه و نرسیدن پول حرف می‌زنند.

 بر اساس گفته فرماندار اهواز هیچ‌کدام از صنایعی که مسئولیت احیای این اراضی به آن‌ها سپرده شد تاکنون اقدامی نکردند و تنها صنایع فولاد فضای سبز پیرامون شرکت خود را که بخشی از آن در کمربند سبز است، توسعه داده و آن را به حساب کار برای کمربند سبز گذاشته است.

 علی شمس نیز هفدهم شهریورماه اظهار کرد: به‌زودی مناقصه اجرای طرح توسعه ۲۵۰ هکتاری از کمربند سبز اهواز برگزار خواهد شد.

وی در یک‌صد و پنجاه و ششمین نشست شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز خواستار همیاری و کمک تمام دستگاه‌های فعال در توسعه فضای سبز اهواز شد و افزود: اجرای طرح توسعه ۲۵۰ هکتار از کمربند سبز اهواز در شهرداری هدف‌گذاری شده و مناقصه آن به‌زودی برگزار خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه یک هزار و یک‌صد هکتار ایجاد کمربند سبز از تعهدات شهرداری اهواز است که تا کنون ۷۰۰ هکتار آن انجام شده افزود: با تصویب شورای شهر اهواز به‌زودی مناقصه ایجاد ۲۵۰ هکتار دیگر از کمربند سبز اهواز انجام خواهد شد.

 فرماندار اهواز پیش‌ازاین بر تقسیم کار بین دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف به‌منظور ایجاد کمربند سبز در اطراف اهواز تأکید کرد و از ایجاد کارگاه‌های مورد نیاز در این خصوص خبرداد

 جای خالی نظارت و پاسخگویی

 در این میان، سئوال اینجاست که چرا با وجود همه این وعده‌ها و بودجه‌ها، طرح کمربند سبز به سرانجام نرسیده است؟ آیا نبود نظارت کافی، سوءمدیریت، یا دلایل دیگری در این میان دخیل بوده است؟

 لزوم ورود دادستان حقوق عامه

 با توجه به اهمیت حیاتی این طرح و تبعات منفی ناشی از عدم اجرای آن بر سلامت شهروندان، ضرورت ورود دادستان حقوق عامه به این موضوع بیش‌ازپیش احساس می‌شود. دادستان حقوق عامه می‌تواند با بررسی دقیق پرونده و شناسایی عوامل کوثر در عدم موفقیت این طرح، نسبت به پیگیری حقوق ازدست‌رفته شهروندان و برخورد قانونی با متخلفان اقدام نماید.

 کمربند سبز، تنها یک طرح نیست، بلکه یک مطالبه عمومی و حق مسلم شهروندان است. با اجرای صحیح و اصولی این طرح، می‌توانیم به شهری با هوایی پاک‌تر و محیطی زیباتر دست پیدا کنیم.
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از