حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403

یادمان شهدای هویزه، پرترددترین یادمان دفاع مقدس است

یادمان شهدای هویزه، پرترددترین یادمان دفاع مقدس است

یادمان زیارتی شهدای هویزه به دلیل قرار گرفتن در برنامه کاروان‌های دانش آموزی و دانشجویی بازدید کننده بیشتری نسبت به سایر یادمان‌های دشت آزادگان دارد. در این زیارتگاه شهیـد گمنام هم دفن گردیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی«رهیاب»، یادمان زیارتی شهدای هویزه ویژگی هایی دارد که شاید در هیچ جای دیگری پیدا نمونه و نظیر آن پیدا نشود. گذشته از گنبد فیروزه ای و گلدسته‌های کاشی کاری شده اش که از کیلومترها آنطرف‌تر جلوه گری می کنـد، نحوۀ شهادت و تدفین برخی از شهدای حماسه هویزه در محل شهادتشان، حال و هوای زائرین منطقه را به روضه های کربلا پیوند می زند.

 معماری زیبا و هنرمندانۀ این یادمان که درهمان دوران جنگ توسط نیروهای جهاد سازندگی طراحی و اجرا شده است جاذبه های بصری این بنای مطهر را بیشتر می کنـد. در کنار حرم شهدا نمایشگاه، آشپزخانه، سالن غذاخوری و بازارچه فروش صنایع دستی منطقه برای رفاه بیشتر بازدید کنندگان راه اندازی گردیده است.

 این یادمان به دلیل قرار گرفتن در برنامۀ کاروان‌های دانش آموزی و دانشجویی بازدید کنندۀ بیشتری نسبت به سایر یادمان‌های دشت آزادگان دارد. در این زیارتگاه شهیـد گمنام هم دفن گردیده است.

یادمان زیارتی شهدای هویزه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۰ پس از ۱۸ ماه هویزه از اشغال بعثیان خارج شد و رزمندگان اسلام در طی عملیات بیت المقدس دشت خوزستان را گورستان بعثیان ساختند.

اغلب شهدای مدفون در این یادمان، درعملیات نصر به شهادت رسیده و بعد از آزادسازی این منطقه درعملیات بیت المقدس، شناسایی و با از خودگذشتگی خانواده های آنها در محل شهادتشان دفن شدند.

 برخی معتقدند که مقاومت عاشورایی و ایستادگی شجاعانۀ شهید علم الهدی و یارانش اولین جرقه های لزوم تغییر استراتژی جنگ را زد و لذا بعد از آن استراتژی جنگ از تجهیزات محوری به سوی جنگِ مردمی و شهادت طلبی عاشورایی تغییر کرد.

میلاد کریمی درباره بازدید کاروان‌های راهیان نور دانش‌آموزی گفت: دربرنامه توسعه هفتم پیش‌بینی شده است که هر دانش‌آموز، در دو اردوی هویت‌ساز در سال تحصیلی حضور داشته باشد که طبق سیاست‌گذاری انجام شده، یکی از این دو اردو، اردوی راهیان نور است.

وی افزود: طبق اعلام رئیس بسیج دانش‌آموزی کشور، امسال ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به اردو‌های راهیان نور اعزام می‌شوند که سهم استان خوزستان به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، ۳۰ هزار دانش‌آموز است. این عدد در قالب راهیان نور دختران و بعد از آن پسران، محقق می‌شود.

کریمی با بیان اینکه امسال، یادمان شهدای هویزه از چهارم آبان میزبان کاروان‌های راهیان نور بود، بیان کرد: هویزه به‌دلیل اهمیتی که در بین یادمان‌های دفاع مقدس دارد، از مقاصد اصلی زائران است. یادمان شهدای هویزه، پرترددترین یادمان دفاع مقدس است و توقف کاروان‌ها به‌دلیل زیرساخت‌های موجود در هویزه بیشتر است.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه گفت: امسال راهیان نور بعد از یک وقفه دو، سه ساله با قدرت و قوت بیشتری در حال برگزاری است. افتتاحیه راهیان نور دانش‌آموزی امسال در جوار شهدای هویزه برگزار شد.

وی درباره آمار زائران یادمان شهدای هویزه عنوان کرد: روزانه به‌طور متوسط، بیش از دوهزار نفر، یادمان شهدای هویزه را زیارت می‌کنند. در برخی این روز‌ها این آمار به شش هزار زائر نیز می‌رسد. از چهارم آبان تا ۱۷ آذر، ۱۸۷ هزار و ۶۸۶ نفر از یادمان شهدای هویزه بازدید کردند. غالب بازدیدکنندگان، راهیان‌نور دانش‌آموزی بودند. در کنار کاروان‌های دانش‌آموزی، میزبان کاروان‌های راهیان نور دانشجویی و مردمی هم هستیم. چنانکه ۱۷ آذرماه، یک هزار و ۲۰۰ نفر در قالب کاروان دانشجویی دانشکده افسری و تربیت پلیس تهران از یادمان شهدای هویزه بازدید کردند.

کریمی همچنین با اشاره به حضور منظم و چشمگیر خدام در یادمان شهدای هویزه گفت: تا الان بیش از ۳۵۰ خادم از استان‌های لرستان، خوزستان، قم، اصفهان، قزوین، ایلام و فارس برای خدمت‌رسانی به زائران در یادمان شهدای هویزه حضور یافتند. دوره آموزشی ـ تربیتی خادمان نخبه دانش‌آموزی خواهران با حضور راویان برجسته کشور در چهار دوره چهار روزه برگزار شد و طی این دوره خادمی را به‌صورت عملی در یادمان تمرین کردند.

دبیر ستاد فرهنگی یادمان شهدای هویزه افزود:همچنین درحوزه روایتگری هم امسال تحول خوبی صورت گرفت و الحمدلله شاهد حضور راویان تخصصی در کنار راویان پیشکسوت عرصه جهاد بودیم که این راویان، علاوه بر راویان کادر یادمان هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های یادمان برای زائران گفت: این برنامه‌ها شامل اجرای زنده سرود توسط دانش‌آموزان زائر استان‌ها در جوار شهدای هویزه، نقاشی زنده، ایستگاه‌های پاسخ به شبهات دانش‌آموزی در کنار برنامه‌های متداول یادمان همچون اقامه نماز جماعت، روایتگری و مداحی است. در حوزه گل‌آرایی و فضای سبز، سعی شده است فضای مفرحی برای زائران مهیا شود. سایر امکانات زیرساختی یادمان شهدای هویزه شامل پایگاه اورژانس جاده‌ای، درمانگاه شهدای هویزه، بوفه مواد غذایی، نمایشگاه بزرگ محصولات فرهنگی راه ماندگار و کتابفروشی یادمان با عرضه بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس و بازارچه محلی مردم منطقه به‌منظور بهره‌مندی مردم بومی منطقه از اقتصاد راهیان نور است.

کریمی بیان کرد: طبق اظهار راویان و بازدیدکنندگان، امسال کاروان‌های راهیان نور دانش‌آموزی به لحاظی کمی و کیفی ارتقا پیدا کرده است؛ هم حضور دانش‌آموزان پررنگ است و هم خدمات ارائه شده کیفیت بهتری پیدا کرده و دانش‌آموزان بهره بیشتر می‌برند.

وی گفت: در آینده نزدیک به استقبال برگزاری سالگرد شهدای هویزه می‌رویم. ان‌شاءالله کنگره ملی شهدای دانشجو و چهل‌وسومین سالگرد شهادت شهدای هویزه امسال، جمعه، ۱۵ دی‌ماه در جوار شهدا برگزار خواهد شد. بلافاصله بعد از آن به استقبال ایام اوج راهیان نور دانشجویی می‌رویم. امسال به‌دلیل تقارن ماه رمضان با روز‌های پایانی سال، طبق اعلام سردار کارگر، رئیس ستاد راهیان نور کشور، ایام راهیان نور جنوب و جنوب غرب از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفندماه تعیین شده است.

پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از