حالت تاریک
جمعه, 28 اردیبهشت 1403

۲فرد مبتلا به بیماری‌مالاریا در اهواز شناسایی شد

۲فرد مبتلا به بیماری‌مالاریا در اهواز شناسایی شد

مدیرگروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: مالاریا نوعی بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود.

  به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی«رهیاب»به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت غرب اهواز؛ مهندس عبدالعزیز بلاسم اظهار کرد: مالاریا نوعی بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود.

 وی افزود: افراد شناسایی شده در خارج از استان مبتلا شدند که پس از بروز علایم توسط پرسنل مرکز بهداشت غرب اهواز شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند.

 مدیرگروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به‌منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و کارکنان بهداشت علاوه بر اینکه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد پیگیری می‌کنند، در صورت کشف یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.

 بلاسم بیان کرد: تمامی مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.

 وی گفت: پشه آنوفل بومی ایران است و در تمام مناطق کشور گونه‌های مختلف آن وجود دارد؛ اما استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 بلاسم با اشاره به اینکه کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان جز کانون‌های بیماری محسوب می‌شوند گفت: افرادی که سابقه سفر به استان‌ها و کشورهای آلوده را دارند در صورت مشاهده تب و لرز حتماً باید از نظر مالاریا بررسی شوند.

 مدیرگروه واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت غرب اهواز اضافه کرد: علائم اصلی این بیماری شامل تب، لرز و تعریق به‌صورت متناوب است و سایر علائم بالینی در افراد مختلف ممکن است دیده شود، بنابراین افراد در صورت سفر به مناطق جنوب شرقی کشور و بروز تب و لرز به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی مراجعه کنند.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از