حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
رئیس مرکز بهداشت دزفول مطرح کرد:

سگ عامل ۹۰ درصد حیوان گزیدگی در دزفول

سگ عامل ۹۰ درصد حیوان گزیدگی در دزفول

رئیس مرکز بهداشت دزفول گفت: یک هزار و ۶۲۲ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان سال گذشته ثبت شد که سگ عامل ۹۰ درصد از این موارد بوده است که نیمی از این حیوانات صاحب‌دار بودند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی مرکز بهداشت دزفول؛ محمدعلی شفیعی نیا با اشاره به افزایش چشمگیر حیوان گزیدگی در دزفول اظهار کرد: یک هزار و ۶۲۲ مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان سال گذشته ثبت شد که سگ عامل ۹۰ درصد از این موارد بوده است که نیمی از این حیوانات صاحب‌دار بودند.

 وی با تأکید بر لزوم اجرای شیوه‌نامه‌های ملی پیرامون جمع‌آوری و کنترل جمعیت و میزان زادوولد سگ‌های بدون صاحب، افزود: تعداد موارد حیوان گزیدگی در سه‌ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

 رئیس مرکز بهداشت دزفول با تأکید بر اهتمام شهرداری‌ها در ساماندهی سگ‌های بدون صاحب، ادامه داد: سلامت شهروندان اولویت نخست دانشگاه علوم پزشکی دزفول است و با توجه به اینکه بی‌توجهی به سامان‌دهی سگ‌های بدون صاحب موجب ایجاد خطر برای شهروندان و ابتلا به بیماری هاری می‌شود به همین دلیل ورود شهرداری دزفول به این موضوع ضروری است.

 وی گفت: ضروری است خانواده‌ها مراقب فرزندان و اطرافیان خود در برخورد با حیوانات باشند و در صورت گزش توسط حیوانات دراسرع‌وقت به مرکز هاری واقع در اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول مراجعه نمایند.

 با توجه به تقویت سیستم مراقبت و گزارش‌دهی موارد حیوان گزیدگی و به‌موازات آن افزایش موارد هاری حیوانی در ۲۰ سال گذشته در کشور، آمار موارد حیوان گزیدگی از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد «با میزان بروز ۳۵ در صدهزار نفر جمعیت» در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ «با میزان بروز ۱۷۷ در صدهزار نفر جمعیت» رسیده است.

 بر اساس آخرین وضعیت بروز حیوان گزیدگی در کشور، بیشترین میزان بروز در استان‌های گلستان، اردبیل و تهران «۵۰۳ و ۳۹۸ مورد در صدهزار نفر جمعیت» و پس از آن استان‌های خراسان شمالی و چهارمحال‌وبختیاری «۳۹۷ و ۲۹۲ مورد در صدهزار نفر جمعیت» بوده است.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از