حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
استاندار خوزستان در گفتگو با «رهیاب»؛

شهید‌جمهور مردی از تبار انقلاب بود

شهید‌جمهور مردی از تبار انقلاب بود

استاندار خوزستان گفت: شهید رئیسی در مدت کوتاهی که رئیس‌جمهور بود توانست در این مسیر عظیم درست گام بردارد و در میدانِ عمل نشان داد که در راه تلاش برای اعتلا و پیشرفت ایران و انقلاب، خستگی‌ناپذیر است و سر از پا نمی‌شناسد.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ ساعت حدود هفت صبح سی ویکم اردیبهشت‌ماه بود که تمام امید ملت ایران رنگ باخت و پس از یک شب بی‌خوابی همراه با توسل و امید، اعلام شد که رئیس‌جمهور محبوبمان به آرزویش رسید و در حال‌ خدمت به مردم شهید شد و باران اشک‌ها نصیب ملت ایران شد.

در پی خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و یارانش در سانحه سقوط بالگرد، موجی از غم و اندوه سراسر ایران را فراگرفت، ایران داغدار مردی شد که تمام وجود خود را وقف خدمت به مردم و حرکت در مسیر خداوند کرده بود. 

مردی که کشـــور را چوب حراج نزد، جمعه‌هایـــش را هم تعطیل نبود، اداره و پیشـــرفت کشـــور را معطـــل اراده خارجی نکرد، دولت را به میان مردم برد و گوش شـــنوای مردم شـــد، بدنه مدیریتی کشـــور را جوان کرد، علی‌رغم قوت و ضعف‌ها، ریل مدیریت کشـــور را از غرب‌گرایی، ندیدن مردم، درجـــازدن و کم‌تحرکی تغییر داد. او بیشـــتر از رئیس‌جمهورها، شـــبیه خادم‌ها بود، و ما را یاد آســـتان امـــام رئوف می‌انداخت؛ اما حالا ما مانده‌ایم و کام تلخی از جدائی‌ها. 

امام خمینی (ره) احیاگر ارزش‌های انسانی و اسلامی بود

علی‌اکبر حسینی محراب در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اظهار کرد: امام خمینی (ره) در زمان طاغوت و ظلم ارزش‌های دینی، انسانی و اسلامی را در دنیا احیا کرد که در طول انقلاب ثمرات بسیاری داشته است و نمونه بارز آن امثال شهید رئیسی و سایر شهدای تراز و بزرگ انقلاب است.

وی با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی هرچه دارد، از زحمات امام (ره) بوده، افزود: مسیری که امام برای دولت‌مردان ترسیم کرده، اخلاص بود؛ بنابراین نگاه خدمت خالصانه به مردم در قامت یک مسئول از مهم‌ترین دستاوردهای امام خمینی (ره) و انقلاب است.

حسینی محراب گفت: حضرت امام خمینی (ره) با تدابیر پیامبرگونه خود انقلاب را در برهه‌های مختلف از بحران نجات داد و بعد از آن نیز سکان‌داری رهبر معظم و صبر مردم در دوران انقلاب، ادامه راه انقلاب را هموار کرد. 

استاندار خوزستان عنوان کرد: امروز باید بدانیم که شهید رئیسی برکات بیشتری با شهادت خود برای انقلاب اسلامی داشته و حضور جوامع مختلف در تشییع پیکر این شهدای گران‌قدر نشان از عزت و سرزندگی انقلاب دارد. 

وی با اشاره به اینکه پیام معرفی شخصیت‌های تراز انقلاب اسلامی همچون شهید رئیسی به دنیا این بود که کسی که در چارچوب انقلاب باشد این‌گونه پاداش خواهد گرفت و جایگاه ویژه‌ای در دل مردم و انقلاب خواهد داشت. 

شهید رئیسی در خانواده‌ای متدین پرورش یافت

علی‌اکبر حسینی محراب ادامه داد: بنده سال‌های زیادی را هم محله‌ای سید ابراهیم بودم که در سن کودکی آن هم در پنج سالگی از نعمت پدر محروم شد، پدری که معتمد محله بود و مردم محله ارادت خاصی به خانواده ایشان داشتند و آن‌ها را سادات و بااصالت می‌دانستند و هرگاه دچار مشکلی می‌شدند برای رفع آن مشکل به خانه سید ابراهیم پناه می‌آوردند. 

وی افزود: ازآنجایی‌که پدر و مادر ایشان متدین، اهل نماز و روزه، رعایت حلال و حرام، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و اهل منبر بودند، به یقین فرزندان خود را با همین معنویت رشد داده‌اند و این تربیت به اصالت و خاندان خانواده برمی‌گردد.

استاندار خوزستان گفت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد چشم به جهان گشود. پدر ایشان حجت‌الاسلام سید حاجی رئیس‌الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خداداد حسینی از سلاله سادات حسینی و نسبتش از هر دو طرف به حضرت زید ابن علی‌بن‌الحسین (ع) می‌رسد. تحصیلات ابتدایی و حوزوی را ابتدا در مشهد گذراند و در بازار هم کار می‌کردند. 

حضور شهید جمهور در قم 

حسینی محراب ادامه داد: برای ادامه تحصیل و طلبه‌شدن به قم رفتند و در سال ۱۳۵۴ جز شاگردان آیت‌الله بهشتی در مدرسه حقانی شدند، مدرسه حقانی اساتید برجسته‌ای از جمله استاد بهشتی و قدوسی را داشتند که شاگردان و سربازانی را برای انقلاب و امام‌زمان تربیت می‌کردند. 

استاندار خوزستان عنوان کرد: خانواده سید ابراهیم ارتباط خوبی با خانواده رهبری داشتند، ایشان از اول انقلاب شاگرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودند، در مشهد بسیاری از جوانان و نوجوانان در پایگاه‌های اصلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که مسجد امام حسن (ع) و مسجد کرامت در چهارراه شهدا بود در این مکتب رشد می‌کردند و درون جریان انقلاب قرار می‌گرفتند، آقای رئیسی نیز از همین پایگاه‌ها وارد تیم آقای قدوسی شدند.

حسینی محراب افزود: آیت‌الله رئیسی از طلابی بود که در جریان اهانت روزنامه اطلاعات در ۱۷ دی‌ماه ۱۳۵۶ آغازگر جریانی علیه رژیم پهلوی بودند؛ همچنین در تجمعات و تحصن‌های علما و روحانیون در دانشگاه تهران حضور داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در مسجدسلیمان، به همراه گروهی از طلاب به این منطقه رفت.

وی گفت: در آن زمان آقای رئیسی به همراه تیم جوان قوه قضائیه که آن زمان آقای بهشتی ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشتند برای این که مسجدسلیمان را در دست بگیرند به همراه آقای پورمحمدی و ربانی به مسجدسلیمان آمدند. 

فعالیت شهید رئیسی در قوه قضائیه

استاندار خوزستان اضافه کرد: سید ابراهیم نخستین فعالیت مدیریت و اجرایی خود را از قوه قضائیه آغاز کرد و در سال ۱۳۵۹ درحالی‌که تنها ۲۰ سال داشت، دادیار کرج و پس از مدتی نیز از سوی شهید آیت‌الله قدوسی به سمت دادستان کرج منصوب شد؛ در سال ۱۳۶۱ و تنها دو سال بعد از موفقیت‌های متوالی که در دادستانی کرج داشتند، هم‌زمان سمت دادستانی همدان را هم عهده‌دار شد، شخصیت ایشان در دورانی که در پست‌های مختلف قوه قضائیه بود شکل گرفت از بازپرسی شروع کردند تا به ریاست قوه قضائیه رسیدند.

حسینی محراب با بیان اینکه به‌خاطر اخلاق نیکو و صفات خوب و سلامت نفسی که داشتند یکی از معتمدین امام خمینی (ره) شدند، عنوان کرد: وقتی مورد خاصی در قوه قضائیه پیش می‌آمد حضرت امام برای بررسی مشکلات طی احکام ویژه و مستقیم، ایشان و حجت‌الاسلام نیری را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مأمور می‌کردند و بعد از بررسی حکم قاطع اعلام می‌شد.

استاندار خوزستان گفت: سید ابراهیم از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ دادستان تهران و سپس ۱۰ سال رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود؛ سازمان بازرسی کل کشور در زمان تصدی ایشان با توسعه متوازن ساختاری مواجه شد و به‌عنوان یکی از ارکان نظارتی نظام جمهوری اسلامی تثبیت شد.

وی افزود: سال ۱۳۸۳ بود که شهید آیت‌الله رئیسی به سمت معاون اول قوه قضائیه منصوب شد و ۱۰ سال در این سمت باقی ماند که هم‌زمان با دوره پنج‌ساله دوم ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی و دوره نخست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضائیه بود. 

تولیت آستان قدس رضوی (ع)

استاندار خوزستان ادامه داد: رئیس‌جمهور اسفند ۱۳۹۴ به مشهد رفت و پس از درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی، تا اسفند ۱۳۹۷ به مدت سه سال تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار شد در این سال‌ها بود که مدال افتخار خادم‌الرضا (ع) بر سینه مرد تقوا و عمل نشست و در این مدت کوتاه، زمینه‌ساز تغییرات گسترده در ساختار اداره آستان قدس رضوی (ع) به سود محرومان و زائران و مجاوران حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) شد. 

خادم‌الرضا، خادم ملت شد

حسینی محراب عنوان کرد: شهید خدمت که احساس می‌کرد مدیریت خسته و خواب‌آلود بخش اجرا در دهه ۹۰، نظام اسلامی، منابع ایران و مردم وفادار به نظام مقدس را به سمت ناامیدی از آینده کشور سوق می‌دهد، وظیفه خود دانست در سال ۱۴۰۰ به میدان انتخابات ریاست‌جمهوری بیاید و ریاست قوه مجریه را نیز در کارنامه کاری موفق خود ثبت کند. 

وی گفت: همه شاهد بودیم که «خادم‌الرضا (ع)» و «سید محرومان»، تنها دو عنوان برای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که با پسوند «مردمی» وارد میدان خدمت به مردم ایران اسلامی شد، نبود؛ «شهیدِ جمهور» در میدانِ عمل نشان داد که در راه تلاش برای اعتلا و پیشرفت ایران و انقلاب، خستگی‌ناپذیر است و سر از پا نمی‌شناسد. 

استاندار خوزستان افزود: سید ابراهیم کسی بود که واقعاً روی نفس خود کارکرده بود کاملاً تمام حلال و حرام خدا را انجام می‌داد و با دنیا هم اصلاً معاشرتی نداشتند اگر بررسی کنید اکثر دوستان ایشان هم از جمله حاج‌قاسم شهید شدند و یکی از ناراحتی‌های آقای رئیسی هم همین بود که چرا همه دوستان من شهید شدند و من شهید نشدم.

حسینی محراب ادامه داد: حاج‌قاسم فردی ویژه بود که در پیداکردن یار تبحر ویژه‌ای داشتند. ایشان زمانی که داعش به عراق حمله کرد توانست امکانات ویژه‌ای را در اختیار جبهه مقاومت از جمله حشدالشعبی قرار دادند.

شهید رئیسی یار دیرین حاج قاسم

استاندار در خصوص رابطه شهید جمهور با حاج‌قاسم عنوان کرد: آقای رئیسی از قدیم رابطه تنگاتنگی با شهید حاج‌قاسم داشتند زمانی که وی از قرارگاه ثارالله کرمان تشریف آوردند و فرمانده کل سپاه قدس شدند بیشترین کارها و موفقیت‌ها را در سپاه ایران داشتند به‌خاطر شخصیت شهید حاج‌قاسم و ارتباطاتی که با افراد برقرار می‌کرد خیلی از مسائل و مشکلات را بدون حضور در میدان نبرد حل می‌کرد این ارتباطات اداری، کارهای نهادها را انجام می‌داد و هر کسی که ارتباط نزدیکی با حاج‌قاسم برقرار می‌کرد شیفته اخلاق او می‌شدند رابطه حاج‌قاسم و سید ابراهیم هم از نوع عشق واقعی بود.

وی افزود: زمانی که آیت‌الله رئیسی تولیت آستان قدس را داشتند و قبل از آن هم در حرم کشیک می‌دادند و همان‌گونه که حضرت آقا می‌فرمایند: هرگاه به مشکلی برمی‌خوردند برای حل آن به امام رضا پناه می‌بردند حاج‌قاسم نیز برای حل هر مشکل به امام رضا (ع) پناه می‌بردند و در آنجا رابطه صمیمی با آقای رئیسی ایجاد شد. 

استاندار خوزستان گفت: در دورانی که شهید سرافراز و والامقام آیت‌الله رئیسی تولیت آستان رضوی را برعهده داشتند مدال نوکری حضرت رضا (ع) را بر سینه شهید عزیز ما حاج‌قاسم سلیمانی اهدا کردند.

وی در ادامه بیان کرد: این ارتباط خوب را با حاج‌قاسم در آستان قدس پیدا کرد شهید حاج‌قاسم به‌واسطه شهید رئیسی توانست به داخل ضریح حرم امام رضا (ع) برود این کار بعد از انقلاب واقعاً بی‌سابقه بود. 

حسینی محراب با بیان این که حاج‌قاسم و شهید جمهور بااخلاق خود توانسته بودند شکارچی خوبی در صید دل‌ها باشند بیان کرد: آیت‌الله رئیسی با این که شبانه‌روز را نمی‌شناخت و فردی خستگی‌ناپذیر بود اجازه نمی‌داد این خستگی تأثیر مخربی در اخلاق و رابطه ایشان با دیگران داشته باشد به همین خاطر وقتی کسی با ایشان ملاقاتی داشت اصلاً از هم صحبتی با وی خسته نمی‌شد، آیت‌الله رئیسی نیز در مقابل مراجعه‌کننده متواضع بود تا مراجعه‌کننده با او احساس راحتی کند و بتواند به‌سادگی مشکل خود را بیان کند.

خدمت‌گذار راستین مردم بود

وی افزود: آیت‌الله رئیسی تنها در سالی که گذشت ۱۹ بار به اقصی‌نقاط ایران اسلامی سفر کرد تا از نزدیک ضمن سرکشی بر حسن اجرای خدمت‌رسانی به مردم، برخی پروژه‌ها را هم به بهره‌برداری رساند همچنین در دو ماهی که از سال ۱۴۰۳ گذشت به چهار استان سمنان، قم، مازندران و آذربایجان شرقی رفت تا نشان دهد که «خادمِ ملت» تنها یک لقب برای «سیدِ محرومان» نیست. 

استاندار خوزستان بیان کرد: آیت‌الله رئیسی رضایت خدا را سرلوحه کار خود قرار داده بود ایشان در رتبه علمی جز شاگردان برجسته بزرگان، فقها و مراجع تقلید بودند وقتی به آستان قدس آمدند درس خارج و تفسیر را شروع کردند همچنین در مدرسه مروی تهران در دو درس مکاسب و معارف تدریس و شاگردان زیادی را تربیت کردند. 

وی عنوان کرد: آیت‌الله رئیسی قلب خود را فقط برای‌خدا نگه داشته بود، وقتی دل ظرف محبت خدا باشد کس دیگری را در دل راه نمی‌دهد و با این اعتقاد به سمت آسمان حرکت و پرواز می‌کند. 

سخنرانی قاطع در سازمان ملل

حسینی محراب گفت: ایشان قرآن و تصویر شهید سرافراز حاج‌قاسم سلیمانی را در قلب آمریکا به نمایش در آوردند و بی‌احترامی‌ها و بی‌حرمتی‌هایی که به قرآن شده بود را در چشم جهانیان محکوم کرد و با افتخار قرآن را در مجمع سازمان ملل در دست گرفتند و بر آن بوسه زدند و کلام خداوند را نشر دادند.

استاندار خوزستان ادامه داد: سوزاندن قرآن در کشورهای مختلف با برنامه‌ریزی رژیم غاصب کودک‌کش صهیونیستی بوده و مشکل آن‌ها با اسلام به‌خاطر قرآن است زیرا نمی‌توانند اسلام را به‌عنوان دین برتری که خداوند به پیغمبر وعده داده بود تحمل کنند؛ چون آن‌ها بعد از حضرت موسی خود را قوم برگزیده می‌دانند. 

وی بیان کرد: شهید رئیسی در مدت کوتاهی که رئیس‌جمهور بودند توانستند در این مسیر عظیم درست گام بردارند و نتیجه زحمات او این بود که سرانجام در شب میلاد امام مهربانی، علی ابن موسی الرضا (ع) روح بلند «خادمِ ملت» در راه خدمت، آسمانی شد و «شهیدِ خدمت» را نیز به القاب خود بیافزاید و میلیون‌ها انسان در شهادت ایشان اشک بریزند و از جاهای دور و نزدیک در تشییع پیکر ایشان حضور داشته باشند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از