حالت تاریک
شنبه, 31 شهریور 1403
گفتگوی تفصیلی با «رهیاب»؛

رویکرد انقلاب ایجاد حکومت اسلامی جهانی است

رویکرد انقلاب ایجاد حکومت اسلامی جهانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: تبيين و ترويج ارزش‌های برآمده از انقلاب اسلامی ايران به همه جای عالم تنها به منزله تثبيت ارزش‌های انقلابی نيست؛ بلكه ايجاد زمينه و بستری مناسب و جهانی برای شكل‌گيری انقلاب مهدوي است.

 مجید منادی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار«رهیاب» به مناسبت دهه فجر پیرامون رویکرد انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: ماه بهمن و دهه فجر از این منظر که با اراده اسلامی ملت ایران در راستای پیروزی انقلاب اسلامی، پیوند خورده، می‌توان از آن به عنوان  قله و تجلی‌گاه فرهنگ و هنر یاد کرد همچنین انقلاب اسلامی نخستین انقلاب دینی و فرهنگی در قرن بیستم بود که ماهیتی فرارونده و مرز شکن داشت و دارد. 

وی افزود: شاید برای هیچ کس باور کردنی نبود که نهال نوپایی که چهل وچهارسال قبل، بدست باغبان پیرلاله‌ها در طوفانی‌ترین نقطه عالم و در مقابل صدها باد مخالف کاشته شد، حتی برای یکسال هم تاب و توان دوام آوردن داشته باشد. در منطق حاکم بر آن روز دنیا، ادامه حیات سیاسی، تنها منوط به تعلق به یکی از دو اردوگاه اصلی قدرت یعنی آمریکا یا شوروی بود و طبیعتا در چنین فضایی خروش یک ملت به پاخاسته، بی‌درنگ زیر چنگال‌شان خاموش می‌شد و در همان لحظات و در روزهای نخست از پا می‌افتاد و یا در بهترین وضعیت، پس از کوتاه زمانی با انحراف از مبانی و شعارهای اصلی، به دامن یکی از 2 بلوک قدرت می‌غلطید و به یکی از اقمار آن‌ها تبدیل می‌شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: همانطورکه تجربه ده‌ها انقلاب و قیام سرکوب شده و منحرف شده در سراسر جهان، از درستی این گزاره و بر باد رفتن آرزوهای انقلابیون و پابرهنگان جهان حکایت می‌کرد. این رفتار درباره انقلاب ما هم با دقت و وسواس عجیب و با بکارگیری قوی‌ترین و زبده‌ترین عوامل صورت گرفت اما همه حیله‌ها به شکست رسید.

منادی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل موفقیت‌های ایران در رویارویی با استکبار جهانی آن است که دشمن هیچ‌گاه نتوانسته است ملت ایران را بشناسد و لذا بر پایه همین شناخت اشتباه به راهکارهایی متوسل شده که نتیجه نهایی‌اش پیروزی ملت ما بوده است و دلیل این عدم شناخت واقع بینانه، آن است که غرب براساس الگوی مادی خویش، خصوصیات ملت ایران را تحلیل می‌کند و به فرموده مقام معظم رهبری: «هدف اصلی آمریکا و همراهانش به زانو درآوردن و تحقیر ملت ایران است که البته دچار خطا و اشتباه در تحلیل هستند.»

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی و صنعتی در عین فشار و تحریم‌ها سبب تثبیت اقتدار دفاعی ایران و الهام بخشی گفتمان انقلاب اسلامی شده است، اضافه کرد: طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی، فشارها و توطئه‌های دشمن علیه انقلاب روز به روز پیچیده تر شود اما در عین حال به دلیل قابلیت‌های ذاتی انقلاب در مهار آن که الهام گرفته از تعالیم دین مبین اسلام و نهضت عاشوراست، تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است، به گونه‌ای که همگان اذعان دارند اگر تحریم‌ها نبود چه بسا پیشرفت‌های صنعتی و دفاعی کشور حاصل نمی‌شد و اگر راهبردهای دشمنان در ایجاد جنگ‌های منطقه‌ای برای مهار حرکت انقلاب اسلامی نبود، عقبه راهبردی ایران اینگونه در سطح منطقه و فراتر تثبیت نمی‌شد و دشمنان اکنون ناچار نبودند در چند جبهه با سرپنجه‌های انقلاب درگیر شوند.

این مقام مسئول عنوان کرد: یکی از مؤلفه‌های اساسی و مؤثر در حفظ و پویایی انقلاب حضور مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب است. این حضور موجب شد انقلاب قادر باشد همواره با اتکا به ظرفیت‌های داخلی با چالش‌ها و تهدیدات مقابله کند.

منادی ادامه داد: یکی از این عرصه‌ها مقابله با تهاجم سخت دشمنان در طول تاریخ انقلاب است. مهار تروریسم کور و مقابله با توطئه تجزیه قومی، در سال‌های اولیه انقلاب و مهم تر از آن مقاومت در هشت سال جنگ جز با اتکا بر همراهی و حضور مردم امکان‌پذیر نبود. حضور در انتخابات‌ها که به طور قطع بالاترین نصاب را در میان کشورهای جهان ثبت کرده و طی این مدت به طور متوسط مردم هر سال یک بار پای صندوق‌های رأی حضور یافته اند، بعد دیگری از جلوه‌های نظام مردم‌سالاری دینی است که تجلی مقبولیت مردمی را در کنار اسلامیت آن تضمین کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار این رسانه عنوان کرد: در این ایام، جشنواره فرهنگی و هنری فیلم فجر انقلاب اسلامی در رشته‌های فیلم، تئاتر، شعر و هنر‌های تجسمی در حال برگزاری است. این جشنواره محدود به مرز‌های ایران نیست و شعاع بین‌المللی دارد و مورد توجه و بررسی کشور‌های مختلف قرار می‌گیرد.

منادی بیان کرد: در استان خوزستان همزمان با سراسر کشور نمایشگاه تجسم هنر و اکران فیلم‌های چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد: امروز هر شهرستانی در استان یک شناسنامه فرهنگی، هنری و رویداد هنری دارد که برخی در سطح استانی و برخی ملی هستند. در بعضی از این رویدادها، هنر‌مندان ما با اعتماد به نفس، شایستگی و برجستگی موضوع را به گونه‌ای دنبال می‌کنند که برخی جشنواره‌های استان در سطح بین‌المللی منتشر می‌شوند.

وی ادامه داد: این میزان ارتباط و اعتماد به نفس، مهارت و رقابت پذیری که میان فرهنگ و هنر ما وجود دارد، بلوغی نیست که به سادگی به دست آمده باشد و محصول خود‌باوری، دغدغه‌مندی و نگاه هنر الهام‌بخشی است که مدنظر انقلاب اسلامی است. رسانه، هنرمندان و شاعران ما نسبت به اتفاقاتی که در جبهه مقاومت رخ داده بی‌تفاوت نیستند و خود را صاحب حق اظهار‌نظر و ارایه آثار‌شان برای آگاه‌سازی ملت‌ها می‌دانند. این نشان از خودباوری و ارزشی است که محصول انقلاب اسلامی است.

 منادی گفت: در تمام شهرستان‌ها ظرفیت سرانه فضاهای فرهنگی چندین برابر شده و ما در همه شهرستان‌ها چندین بنای فرهنگی آماده به کار و در حال فعالیت داریم. در این زمینه پروژه‌های بسیار بزرگی در حال انجام است که به زودی بهره‌برداری خواهند شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه دستاورد اصلی انقلاب احداث و بهره‌برداری از این بناها نیست واین خدمات‌رسانی به صورت طبیعی و با روحیه جهادی اتفاق می‌افتد گفت: رویکرد انقلاب اسلامی، ارزشها و جهت گیری‌های انقلابی است که باید اولویت ما باشد و به آن افتخار کنیم که بسیار فراتر از این خدمات‌رسانی است .

وی افزود: باید دید شعار اسلامی ما که ناشی از شعور ایرانی،اسلامی و فرهنگ و تمدنی است در چه حوزه‌ای رخ می‌دهد به عنوان مثال وقتی هنرمند ما آثارش را به کشور همسایه ارائه می‌دهد، میزان استقبالی که از آن اثر می‌شود بسیاربالا و قابل تامل استه و میزان درخواست این کشورها برای برگزاری کارگاه آموزشی جهت استفاده از توان فرهنگی و هنری و ادبی اصحاب رسانه و هنر ما به گونه ای است که این استان به لحاظ امکانات و ظرفیت مالی و انسانی پاسخگو نیست از این رو باید این رویکرد انقلاب اسلامی را پرچمداری کنیم.

منادی ادامه داد: رویکرد دیگر، نگاه انقلاب اسلامی به جریان مقاومت است و توجه کل کشورهای اسلامی همسایه به این مسئله و حرکتی است که در حال رقم خوردن است و ما باید به این رویکرد انقلاب اسلامی افتخار کنیم.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره و افتخار کرد رویکرد مدیریتی انقلاب اسلامی است. باید خادم مردم باشیم و خود را از آنها بالاتر نبینیم. باید بتوانیم در هر حوزه مدیریتی که هستیم خدمات‌رسانی کنیم و مشکلات مردم را حل کنیم . به تبع همین رویکرد اکنون در دورافتاده‌ترین شهرهای استان ظرفیت‌های فرهنگی فعال است و روز به روز شکوفا‌تر می‌شود. بعضی از شاعران و نویسندگان برجسته ما در گوشه و کنار استان آثار قلمی‌شان برای هنرمندان ملی ما الهام بخش شده است و باید بهتر و کامل‌تر معرفی شوند.

منادی با اشاره به اینکه دهه فجر باید مظهر شادی و نشاط برای مردم باشد گفت: بهمن امسال متقارن با اعیاد ماه رجب و شعبان است و مجموعه‌های فرهنگی باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنند و فضا‌سازی شادی طراحی کنند تا این ایام برای کودکان و نوجوانان پر‌شور و خاطره‌ای ماندگار شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از