حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
اجرای خط ریلی شلمچه - بصره سرعت گرفت
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی:

اجرای خط ریلی شلمچه - بصره سرعت گرفت

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: مهم‌ترین مانع در عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه - بصره کشف بیش از ۶ هزار انواع مین جنگی و خمپاره در مسیر اجرای طرح است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سید میعاد صالحی امروز شنبه در بازدید از روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احداث این خط ریلی انتظار ۵۰ ساله ایران و عراق است که از دولت سیزدهم احداث این پروژه مهم و برون‌مرزی آغاز شد.

وی وجود مین‌های به‌جا مانده از جنگ تحمیلی را از موانع این طرح عمرانی دانست و افزود: حدود چهار کیلومتر در عمق خاک عراق طی سال گذشته تا کنون مین‌روبی انجام شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به کشف بیش از ۶ هزار انواع مین‌های جنگی و خمپاره در مسیر اجرای این طرح گفت: تاکنون در سه مرحله دپوهای کشف شده منهدم و به‌تدریج مابقی نیز کشف و منهدم می‌شوند.

صالحی بیان کرد: بیشتر این مین‌ها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای پنج است به‌طوری‌که پنج لایه مین‌روبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود چهار کیلومتر داشتیم.

وی عنوان کرد: احداث پل بر روی اروندرود در شمال بصره در حال انجام است که ۱۷ پایه در خشکی و آب دارد و این طرح به لحاظ فنی بسیار پیچیده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: عملیات اجرایی این بخش از پل هم اکنون در حال شمع‌کوبی است که این شمع‌ها هر کدام یک و نیم متر قطر و ۴۵ متر عمق دارند.

 صالحی ادامه داد: این پل به‌صورت آسانسوری طراحی شده است تا در کنار بخشی از این سازه امکان کشتی‌رانی نیز فراهم شود.

وی افزود: باتوجه‌به سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بیان کرد: با اتصال خط ریلی شلمچه-بصره، مردم از مبدأ مشهد، تهران و قم به‌طورمستقیم تا کربلای معلی طی مسیر دارند؛ همچنین زائران عراقی نیز می‌توانند بطور کاملاً ریلی، از عراق به شهرهای تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از