حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رابطه رسانه با مخاطب؛

تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه

تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه

مدرس سواد رسانه گفت: ضروری است در زمینه‌های شناخت حوزه‌های متفاوت رسانه‌ای، شناسایی گذرگاه‌ها، شیوه‌های تعامل با مردم، فهم زبان مخاطب و نیز افزایش آگاهی نسبت به محتواهای دریافتی کار شود.

سید امین کشاورز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون فهم عملیات روانی در حوزه رسانه اظهار کرد: چرخه رسانه با زایش انسان و شیوه ارتباط‌گیری او ایجاد شد. سواد رسانه تنها مختص استفاده از تلفن همراه و روزنامه نیست؛ بلکه به مرور زمان و تا به امروز مدل‌ها تغییر کرده است که باعث نزدیک‌تر شدن دایره تعاملات و کاهش فاصله به حداقل‌ترین حالت ممکن شده و در نتیجه چیزی به‌عنوان فاصله، دیگر معنا و مفهوم خاصی پیدا نمی‌کند.

وی افزود: امروزه به‌وضوح می‌بینیم که در حوزه ساختار رسانه‌ای جای شهید و جلاد و متجاوز و مالک را عوض می‌کنند که مدیریت آن به دست کسی جز صهیونیست نیست.

این فعال فرهنگی گفت: امروزه سینمای هالیوود یکی از عرصه‌های چرخه رسانه است که سینمای بالیوود، کره و ترکیه را باید به این مقوله اضافه کنیم. چرخه رسانه‌ای که صهیونیست طراحی کرده برای این است که بتواند در دنیا بر مبنای خاستگاه خودش جریان‌سازی کند.

کشاورز در خصوص اثرگذاری رسانه‌ای بر لزوم افزایش چرخه ارتباطی فعالان انقلابی با قشر خاکستری تأکید کرد و ادامه داد: امروزه در دنیایی سیر می‌کنیم که به افزایش تعاملات خود در دنیای مجازی و افزایش ارتباطات حضوری در دنیای فیزیکی و ایجاد توازن بین آن‌ها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه چرخه رسانه هم می‌تواند تحریف از سوی دشمن و هم تبیین از سوی گفتمان انقلابی را شامل شود، عنوان کرد: امروزه کسانی می‌توانند در حوزه رسانه قوی عمل کنند که شیوه‌های عملیاتی در حوزه رسانه را بلد باشند یعنی بدانند که چگونه باید با مخاطبشان ارتباطی پاک برقرار کنند.

این مدرس سواد رسانه و آموزش خانواده با بیان اینکه ما در دنیای فتنه‌ها قرار داریم و در عصر پیش‌رو با فتنه‌های بیشتری نیز روبه‌رو خواهیم شد، گفت: در حوزه عملیات روانی اگر مخاطبتان را به‌خوبی شناخته باشید، هم ادبیات و تأثیرگذاری عمیق‌تری خواهید داشت و هم محتوای شما بر حسب نیازهای او تولید می‌شود.

کشاورز بیان کرد: مبنای حرکتی در ساختار الگوریتمی اینستاگرام، شناخت ذائقه شخص و تولید محتوا بر اساس آن، ایجاد اعتیاد، تغییر تدریجی ذائقه و تطبیق خاستگاه‌های هوش مصنوعی با جنس محتوایی موردعلاقه شما و در نهایت ایجاد ساختار ذهنی و فکری مخاطب در طراز خواستگاه خود است که برای خودش هم کادرسازی هم جریان‌سازی و نیز کار تشکیلاتی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چرخه هوش مصنوعی حتی در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید شما را رصد می‌کند و بر اساس صوت و کلامتان، برای شما محتوا تولید می‌کند، افزود: در کنار ما کسانی زندگی می‌کنند که مدام در حال رصد و شناسایی‌کردن هستند و این یک هدف پاک و مقدس نیست؛ بلکه در راستای اهداف خاصی شکل گرفته است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه گیجی و ابهام خاستگاه عملیات روانی است، اظهار کرد: به عنوان مثال شبکه بی‌بی‌سی قاعده تحریف را در تصدیق‌ها قرار می‌دهد به‌طوری‌که بعد از عنوان‌کردن ۱۰ خبر درست، خبر یازدهم را به غلط برای اثربخشی اهداف اصلی خود در نظر می‌گیرد؛ یعنی ابتدا اعتماد افراد را جلب کرده و بعد اثرش را بر مخاطب می‌گذارد.

کشاورز، تکرار شایعه و ترس را از جمله ابعاد پیچیده عملیات روانی دانست و عنوان کرد: ضروری است در زمینه‌های شناخت حوزه‌های متفاوت رسانه‌ای، شناسایی گذرگاه‌ها، شیوه‌های تعامل با مردم، فهم زبان مخاطب و نیز افزایش آگاهی نسبت به محتواهای دریافتی کار شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از