حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد:

جزئیات مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی طرح فجرانه

جزئیات مرحله دوم کالابرگ الکترونیکی طرح فجرانه

مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی با هدف حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک اول تا هفتم درآمدی آغاز شد.


به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ مجتبی ظفری‌پور در نشست خبری امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرحله دوم طرح کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای دهک اول تا هفتم درآمدی از ۱۸ اسفندماه آغاز شده است.

وی افزود: طرح فجرانه یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد، منطبق با نظر مؤسسه تغذیه ایران با قیمت‌های مبنا «سال ۱۴۰۱» انتخاب شده است و مابه‌التفاوت قیمت سبد مبنا با قیمت روز سال جاری محاسبه و از محل یارانه جدید دولت تأمین می‌شود.

وزیر کار و رفاه امور اجتماعی خوزستان، با بیان اینکه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند اقلام سبد غذایی را طی یک ماه و متناسب با نیاز خود خرید کنند و اجباری در خرید تمام اقلام به صورت یک جا نیست، گفت: این طرح، کالای اساسی گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات را شامل می‌شود. 

خانوارها می‌توانند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی که تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی وجود ندارد. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد. فقط خرید اقلام در گروه لبنیات شناور است.

ظفری‌پور با اشاره به اینکه در این طرح خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال اعتبار خرید اقلام کالابرگی می‌شوند، عنوان کرد: این اعتبار جدید، علاوه بر یارانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزارریالی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد و مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار به حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۸ هزار و ۸۶۳ فروشگاه خرد و ۴۹۰ فروشگاه زنجیره‌ای در استان خوزستان طرف قرارداد این طرح هستند ادامه داد: افراد می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی «شما» مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده کنند. سرپرست خانوار می‌تواند از طریق تلفن همراه خود با مراجعه به نرم‌افزار بازار، مایکت و یا با مراجعه به آدرس اینترنتی shoma.sfara.ir  و کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* نسبت به دریافت لینک نصب این نرم‌افزار اقدام کنند از میزان اعتبار طرح کالابرگی خود آگاه شود.

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان مشکل کمبود کالا و عرضه آن را نداریم گفت: در مرحله اول یک میلیون و ۱۱۵ هزار خانوار از این طرح حمایت کردند که نشان از موفقیت اجرای این طرح در سطح استان دارد و حتی در دورافتاده‌ترین روستاها هم امکان استفاده از این کالابرگ وجود دارد.

ظفری‌پور عنوان کرد: خانوارهایی که در هفت دهک اول قرار دارند و طرح فجرانه دریافت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت و پیگیری کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم آگاهی و توجیه مردم و فروشندگان پیرامون اقلام ۱۱ گانه طرح کالابرگ الکترونیکی تأکید کرد و افزود: دولت برای تأمین کالری و پروتئین مورد نیاز مردم، این طرح را برنامه‌ریزی کرده است. بنابراین باید با توجه به این هدف اقلام اعلام شده خریداری شود و لازم است مردم و فروشندگان به آن پایبند باشند.

وی گفت: در صورتی که مردم تخلف یا گران‌فروشی در فروشگاه‌ها مشاهده کردند یا وادار به خرید محصول از نشان خاصی شدند تخلف محسوب شده و لازم است موضوع را از طریق سامانه ۱۲۴ وزارت صمت یا تعزیرات گزارش دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از