حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان:

صادرات غیرنفتی باعث افزایش رونق اقتصادی می‌شود

صادرات غیرنفتی باعث افزایش رونق اقتصادی می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: تقویت ارتباطات با کشور عراق باعث شده که صادرات به این کشور بسیار رونق یابد و اگر این روند ادامه یابد به طور حتم بازار عراق را در دست خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ حمیدرضا فلاح روز یکشنبه در کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان در سرسرای استانداری اظهار کرد: طی سه‌ماهه امسال ۵/۷ میلیون تن صادرات به ارزش ۱/۸ میلیارد دلار صادرات از استان انجام شده است که ۳۶ درصد به لحاظ ارزشی و ۳۳ درصد به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده دلیل افزایش نرخ صادرات محصولات پتروشیمی است، افزود:  واردات گمرکی در سه‌ماهه اخیر سال ۱۴۰۳ از نظر ارزشی ۱۱ درصد و از نظر وزنی ۱۶ درصد افزایش داشته است.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: همچنین در همین مدت ۲/۱ میلیارد دلار واردات کالا انجام شده که عامل اصلی آن هدف‌گذاری وزارت صمت در تخصیص ارز و نظام‌مندشدن تأمین مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالای اساسی باعث افزایش واردات شده است.

 فلاح بیان کرد: تقویت ارتباطات با کشور عراق باعث شده که صادرات به این کشور بسیار رونق یابد و اگر این روند ادامه یابد به طور حتم بازار عراق را در دست خواهیم گرفت.

وی در خصوص عمده کالاهای وارداتی عنوان کرد: خوراک دام، دانه روغنی، جو و گندم، ذرت، سویا، روغن خام و پالم بیشترین کالاهای وارداتی هستند. همچنین محصولات پتروشیمی، محصولات کشاورزی و صیفی‌جات، صنایع فلزی «آهن، میلگرد، ورق‌های فولادی»، صنایع‌دستی «گلیم»، محصولات صنفی «لوازم‌خانگی و محصولات صنعتی» سایر صانع کشاورزی «خرما و مشتقات» بیشترین کالاهای صادراتی از استان است.

فلاح افزود: چین، عراق، امارات، ترکیه، کویت، عمان، افغانستان و پاکستان از جمله کشورهای صادراتی استان هستند و چین، روسیه، کانادا، مالزی، امارات، ترکیه، هند و ارمنستان کشورهای وارداتی هستند.

 وی عنوان کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در سه‌ماهه سال ۱۴۰۳ به ارزش یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۳۲۵ دلار می‌باشد و واردات گمرکات استان خوزستان در سه ماه سال ۱۴۰۳ به ارزش ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۹۶۹ دلار می‌باشد.

 در ادامه کامران مالکیان اظهار کرد: اگر در استان زمینه مهیا و مشکلات بر سر راه بخش خصوصی برداشته شود بازرگانان استان توانایی صادرات چندبرابر بیشتر از زمان حال را دارند.

 وی با اشاره به مشکلات بر سر راه صادرات خرما افزود: متأسفانه بسیاری از تولیدکنندگان خرما به دلیل مشکلاتی که در مرزهای استان و بنادر وجود دارد محصولات خود را با پرداخت هزینه‌های بیشتر برای صادرکردن از مرزهای سایر استان‌ها استفاده می‌کنند و به آمار صادراتی آن استان‌ها به‌ویژه استان بندرعباس هرمزگان و بوشهر افزایش داده می‌شود.

 دبیر اتاق بازرگانی خرمشهر ادامه داد: مسئولان استانی از جمله سازمان استاندارد، قرنطینه و گمرک استان خوزستان به تولیدکنندگان قول دادند که زمینه صادرات را برای آن‌ها مهیا کنند تا با هزینه کمتر صادرات خود را انجام دهند.

 وی بیان کرد: هیچ برنامه‌ای برای تولید، فراوری و صادرات خرما در استان وجود ندارد و ضروری است در این بخش آسیب‌شناسی انجام شود. تا کشاورزان استان خوزستان بتوانند از محصول خرمای خود سودی داشته باشند.

 در ادامه این نشست محمد حسنی نسب در خصوص بحث صادرات خرما و نزدیک‌شدن به فصل برداشت که مهم‌ترین محصول کشاورزی استان خوزستان است اظهار کرد: خرما از جمله گیاهی است که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری زیادی کرد و خیلی از مشکلات اقتصادی را با صادرات آن در بسته‌بندی‌های امروزی حل کرد.

 وی افزود: ما با توجه به نوع سلیقه و مصرف هر کشوری باید بدانیم چه نوع خرمای را به کدام کشور با چه قالب و شکلی صادر کنیم.

 مدیر سازمان باغبانی جهاد استان خوزستان گفت: استان خوزستان با ۴۲ هزاری هکتار سطح زیر کشت نخیلات و با تولید ۳۰۲ هزار تن خرما در سال گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

 حسنی نسب ادامه داد: شهرستان‌های آبادان خرمشهر شادگان و کارون با ۸۰ درصد سهم زیر کشت بیشترین سهم نخیلات و از لحاظ تولید ۸۴ درصد تولید را هم به خود اختصاص داده‌اند.

 وی گفت: کشور ایران در حوزه ملی و بین‌المللی عملکرد بالایی در تولید خرما داشته است که استان خوزستان طی چندساله گذشته با جوان‌سازی که در نخیلات اتفاق افتاده است این عملکرد به‌صورت تدریجی افزایش پیدا کرده است و به ۸ تن در هکتار افزایش پیدا کرده است.

 حسنی نسب در خصوص تولید و تفکیک خرما استان خوزستان عنوان کرد: ۳۰۲ هزار تن تولید خرما در سال گذشته داشتیم که حدود ۷۵ هزار تن معادل ۲۵ درصد به‌صورت خارک و رطب به بازار عرضه می‌شود و ۱۰۰ هزار تن در کارخانه‌ها به‌عنوان خرمای صنعتی صادراتی بسته‌بندی و صادر می‌شود. خرمای صنعتی درون استان ۳۲ هزار تن و خرمای خوراکی به میزان ۹۴ هزار و ۵۰۰ تن تولید شد.

 وی در پایان گفت: امسال بخشی از آن نخیلات جوان به پرسه تولید اضافه شده‌اند که ۳۳۰ هزار تن تولید خواهیم داشت که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش تولید اتفاق می‌افتد.

صادرات غیرنفتی باعث افزایش رونق اقتصادی می‌شود
صادرات غیرنفتی باعث افزایش رونق اقتصادی می‌شود
صادرات غیرنفتی باعث افزایش رونق اقتصادی می‌شود

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از