حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
گزارش رهیاب از آشفته بازار مرغ خوزستان

مرغ در آستانه 100 هزارتومان وسکوت نهادهای نظارتی

مرغ در آستانه 100 هزارتومان وسکوت نهادهای نظارتی

افزایش قیمت، نرخ‌های مختلف در بین مغازه‌داران و نگرانی مردم از کوچک شدن سفره‌ها زمزمه‌هایی است که به دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «شبکه اطلاع رسانی رهیا ب»؛ این روزها در بازار خوزستان نه خبری از نظارت است و نه خبری از ثبات قیمت و در هر گوشه‌ای از شهر خرده‌فروشان مرغ را به هر قیمتی که دوست دارند می‌فروشند.

متاسفانه از ماه گذشته مرغ از کیلویی 75 هزار تومان به 95 هزار تومان رسیده و به احتمال فراوان تا هفته های آینده مرز کیلویی 100 هزارتومان را نیز رد خواهد کرد ،گویی قیمت مرغ قصد ندارد از پرواز بلند خود دست بردارد .

این پرواز بلند تاکنون این ماده غذایی پروتئینی را از سفره‌های خانواده‌های ایرانی حذف کرده است و معلوم نیست این حذف تا کی و کجا و کدام طبقه شهروندان را شامل شود و ادامه داشته باشد. متاسفانه پس از آزادسازی نرخ گوشت قرمز و افزایش قیمت ، اکثر شهروندانی که قدرت خرید گوشت قرمز را نداشتند، مصرف مرغ را بر گوشت قرمز ترجیح دادند، اما اکنون افزایش قیمت مرغ، مصرف کنندگان آن را بیشتر نگران می‌کند.

پرمصرف‌ترین محصولی که جای خالی گوشت قرمز را در سفره‌های مردم پر می‌کند اما آنگونه که پیداست مرغ نیز تصمیم دارد هم‌پای گوشت قرمز، تورم را تجربه کند باید گفت اگر به همین منوال پیش رود شاید زرشک پلو نیز در لیست غذاهای روند بالا ثبت شود.

علت گرانی مرغ در بازار چیست؟

‌این روزها تقاضا برای مرغ هم بیشتر شده است، سرانه مصرف مرغ به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز و سایر محصولات پروتئینی، بیشتر شده است و به 30 کیلوگرم رسیده است، فعلا مرغ ارزانترین محصول پروتئینی در بازار است.

تورم در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم و مهم‌تر از آن افزایش قیمت گوشت و مرغ که در زمره مهم‌ترین نیاز تلقی می‌گردد،همواره مردم را با مشکلات ریز و درشتی مواجه می‌کند آنچه بیشتر به این معضل دامن می‌زند نبود کنترل قیمت در بازار و قیمت‌های مختلف مرغ در بازار است که نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان ذی ربط را می‌طلبد.

گرانی تمامی کالاها، تأثیرات آن بر بازار مرغ، دلال بازی و هم چنین سرو مرغ در اکثر رستوران‌ها به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز از سایر عواملی است که به بحث گرانی مرغ دامن می‌زند.

از سویی دیگر برخی از مغازه‌ها که قیمت مرغ را به قیمت دولتی یعنی قیمتی که روی بسته بندی وجود دارد به فروش می‌رسانند اما سایر مغازه‌ها به هر قیمت دلخواهی به فروش می‌رسانند و متأسفانه هیچ نظارتی در مورد این مسائل صورت نمی‌گیرد. نبود قدرت خرید سرپرست خانواده‌ها برای تهیه گوشت قرمز و مرغ، سلامتی فرزندان را با مشکلات جدی تهدید می‌کند.

در حال حاضر با اینکه قیمت مصوب مرغ طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کیلویی 75 هزار تومان است اما در روزهای اخیر قیمت ‌مرغ گرم تا کیلویی 100 هزار تومان هم افزایش یافته است؛ تولید‌کنندگان معتقدند اشکال از تولید نیست بلکه سامانه توزیع و بازاررسانی اشکال دارد و این عامل نوسان قیمت در بازار است.

در حالی که طبق گفته مسؤولان جهاد کشاوری قرار بود قیمت مرغ در اردیبهشت امسال کاهش یابد نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه در تیرماه قیمت مرغ زنده در خوزستاناز قیمت مصوب مرغ کشتار که 73 هزار تومان اعلام شده بود فراتر رفته و روز به روز نیز بر قیمتش افزوده می‌شود، از مسئولان خواهشمندیم حداقل با جلوگیری از قطعه‌بندی مرغ، از افزایش بی رویه قیمت مرغ جلوگیری کنند زیرا کشتارگاه‌ها مرغ را با قیمت بالا به شرکت‌های قطعه بندی مرغ فروخته و موجب گرانی مرغ گشته‌اند لطفا مسؤولان وزارت کشاورزی از خواب بیدار نمایید.

پایان پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از