حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
شهردار دزفول مطرح کرد:

جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در دزفول

جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در دزفول

شهردار دزفول گفت: غذادادن به سگ‌های بدون صاحب نه‌تنها درست نیست؛ بلکه آسیب‌های جدی برای جوامع انسانی و محیط‌زیست دارد.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ محمد عتاب اهوازی روز چهارشنبه در دویست و پنجاه و یکمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول در صحن علنی این شورا، غذادادن به سگ‌های بدون صاحب از روی ترحم توسط برخی شهروندان را اقدامی اشتباه دانست و اظهار کرد: غذادادن به سگ‌های بدون صاحب نه‌تنها درست نیست؛ بلکه آسیب‌های جدی برای جوامع انسانی و محیط‌زیست دارد.

 وی ادامه داد: متأسفانه برخی افراد به‌صورت سیستماتیک نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب توسط شهرداری موضع‌گیری می‌کنند و اقدام شهرداری برای جمع‌آوری این سگ‌ها با هجمه‌های سنگین رسانه‌ای و فضای مجازی مواجه می‌شود.

 شهردار دزفول گفت: هزاران قلاده سگ بدون صاحب در دزفول طی دو سال اخیر جمع‌آوری‌شده است؛ ولی به دلیل ناتوانی شهرهای اطراف در جمع‌آوری این سگ‌ها، همچنان شاهد ورود سگ‌های بدون صاحب به دزفول به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای هستیم.

 وی افزود: شهرداری دزفول از سال ۱۴۰۱ تاکنون تعداد زیادی از سگ‌های بدون صاحب را در این شهر جمع‌آوری کرده است.

 جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در دزفول افزایش می‌یابد

 عتاب اهوازی بیان کرد: استانداری خوزستان بر اساس شیوه‌نامه‌های قانونی نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در شهرستان‌های مختلف استان دغدغه دارد و شهرداری‌ها مکلف هستند به طور مستمر عملکرد خود را در این زمینه به استانداری اعلام کنند.

 وی با اشاره به زادوولد بالای سگ‌ها در طبیعت افزود: تعداد تیم‌های جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب شهرداری دزفول به‌منظور سرعت بخشی به جمع‌آوری و کاهش خطرات این سگ‌ها و همچنین پاسخ به دغدغه خانواده‌ها و شهروندان در این زمینه، طی روزهای اخیر افزایش داشته است.

 شهرداری دزفول با فقر تجهیزات مواجه است

 شهردار دزفول با بیان اینکه شهرداری با فقر تجهیزات مواجه است، گفت: خرید تجهیزات برای دو سازمان عمران و آتش‌نشانی دزفول نیاز به اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال دارد که پیش‌پرداخت خرید ۱۱ دستگاه ماشین‌آلات تا هفته آینده پرداخت و تا سه ماه دیگر تحویل شهرداری می‌شود و بخش زیادی از مشکل این سازمان برطرف خواهد شد.

 وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تخصیص سهمیه بیشتر ون خودرو به دزفول افزود: خودروهای ون به دلیل عرض خیابان‌های مرکزی، بیشتر از اتوبوس به درد دزفول می‌خورند و اگر ۱۰۰ دستگاه ون فعال در دزفول وجود داشته باشد نیازی به خرید اتوبوس در این شهر وجود نخواهد داشت.

 عتاب اهوازی با بیان اینکه ۸۵۷ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ و یک هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ عوارض آلایندگی به دزفول داده شده است، گفت: در سه‌ماهه نخست امسال نیز ۳۱۴ میلیارد ریال از عوارض آلایندگی به شهرداری دزفول داده شده که فهرست هزینه‌کرد این اعتبار آماده تحویل به شورا است.

 تمام هزینه‌های طرح‌های عمرانی در مرز چذابه توسط دولت پرداخت می‌شود

 شهردار دزفول با بیان اینکه همه ساله بخشی از ماشین‌آلات و نیروهای خدماتی شهرداری دزفول با تکلیف استانداری در مرز چذابه مستقر می‌شود، گفت: برای نخستین‌بار امسال استانداری خوزستان از شهرداری دزفول خواسته است علاوه بر خدمات، برای اجرای طرح‌های عمرانی در مرز چذابه ورود کند.

 وی با بیان اینکه هزینه‌کردن برای اباعبدالله (ع) برکت دارد، افزود: تصور این بود که هزینه اجرای این طرح‌ها در مرز چذابه باید توسط شهرداری دزفول پرداخت شود که با پیگیری انجام شده، مشخص شد که ردیف اعتباری دولتی بیش از طرح‌های عمرانی که قرار است شهرداری دزفول در مرز اجرا کند، توسط دولت تخصیص می‌یابد.

 عتاب اهوازی تکمیل سوله دزفول در مرز چذابه را نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دانست و گفت: با توجه به اینکه اعتبار دولتی تخصیصی به شهرداری دزفول برای اجرای طرح‌های عمرانی در مرز چذابه از هزینه طرح‌های عمرانی تعریف شده بیشتر است، بازسازی اساسی یکی از ورودی‌های دزفول و یا تکمیل سوله دزفول در مرز چذابه از محل این اعتبار مازاد در حال ارزیابی است.

 شهرداری دزفول مصمم به جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب است

 در ادامه سید باقر موسوی فخر در این نشست با تسلیت فوت کودک ۶ساله دزفولی به دلیل سگ گزیدگی و ابتلا به هاری اظهار کرد: با توجه به خطرات این سگ هار در منطقه، ضروری است شهرداری نسبت به پاک‌سازی منطقه وقوع حادثه و شناسایی و امحای سگ هار عامل این حمله و تمام سگ‌های آن منطقه اقدام جدی کند.

 وی با تأکید بر اینکه شهرداری دزفول مصمم به جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب است، افزود: تمام مجموعه شهرداری دزفول در حال عمل به وظیفه خود برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب است.

 رئیس شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه خرید دستگاه پسماند سوز عفونی یکی از اولویت‌های مهم این شورا است، ادامه داد: متأسفانه فعالیت برخی زباله گردها و زباله‌های عفونی خطرات بهداشتی را برای شهروندان ایجاد می‌کنند که خرید دستگاه پسماند این چالش را رفع می‌کند.

 سگ هار شناسایی و معدوم شده است/ کل منطقه وقوع حادثه سه بار پاک‌سازی شد

 در ادامه هادی حلیم زاده نیز در این نشست با اشاره به حادثه سگ گزیدگی در یکی از مناطق حاشیه‌ای دزفول که منجر به فوت کودک ۶ساله ناشی از ابتلا به هاری شد، اظهار کرد: تیم‌های جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب شهرداری به‌محض اطلاع از این حادثه با توجه به خطرات جدی برای شهروندان، منطقه‌ای که این حادثه در آنجا اتفاق افتاده بود را سه بار پایش و پاک‌سازی کردند.

 وی ادامه داد: سگ هار موردنظر که موجب حمله به این کودک شده بود فردای روز حادثه، توسط تیم‌های جمع‌آوری سگ‌های شهرداری دزفول شناسایی و معدوم شد ضمن اینکه با توجه به‌احتمال ابتلای سایر سگ‌های آن منطقه به بیماری هاری، معدوم‌سازی تمام سگ‌های بدون صاحب آن منطقه طی چند نوبت انجام شده است.

 معاون خدمات شهری شهردار دزفول با بیان اینکه اقدامات شهرداری دزفول برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی وزارت کشور است، افزود: سگ‌های مفید و دارای نژاد خاص باید زنده‌گیری و عقیم‌سازی و سگ‌های غیرمفید بدون صاحب باید بر اساس شیوه‌نامه وزارت کشور معدوم شوند.

 حلیم زاده با اشاره به لایحه دوفوریتی خرید دستگاه پسماند سوزی عفونی با مبلغ ۴۰ میلیارد ریال گفت: شهرستان دزفول در زمینه پسماندهای عفونی با چالش‌هایی مواجه بود که با توجه به اینکه امحای این پسماندها برعهده تولیدکننده است، سازمان نظام‌پزشکی با ایجاد سازوکار مشترک و اخذ پیمانکار نسبت به جمع‌آوری پسماند عفونی در شهرستان اقدام کرده است.

 وی افزود: امحای پسماندهای عفونی ورودی به سایت پسماند شهرداری دزفول، چالش‌های جدی برای شهرداری ایجاد کرده است که خرید دستگاه زباله‌سوز عفونی می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را برطرف کند.

 معاون خدمات شهری شهردار دزفول ادامه داد: دستگاه زباله‌سوز عفونی که قرار است شهرداری دزفول خریداری کند تمام استانداردهای بهداشتی را دارد و ضمن حل‌کردن معضل پسماندهای عفونی شهرستان، موجب درآمد پایدار برای سازمان جمع‌آوری پسماند شهرداری دزفول می‌شود.

 افزایش تعامل شورا و هیات تطبیق فرمانداری ضروری است

 در ادامه علیرضا زمانی راد در این نشست افزایش تعامل و همگرایی میان شورای اسلامی شهر دزفول و هیات تطبیق فرمانداری این شهرستان را ضروری دانست و گفت: تمام تصمیمات شورای اسلامی باید در هیات تطبیق فرمانداری بررسی شوند که حضور رئیس شورا و یا برخی رؤسای کمیسیون‌های شورا در نشست‌های هیات تطبیق می‌تواند با پاسخ به ابهام‌های اعضای این هیات مانع رد لوایح و تأخیر در اجرای آنها شود.

 وی افزود: هر تصمیم شورای اسلامی شهر دزفول که توسط هیات تطبیق رد می‌شود یا به طور کلی از دستور کار شورا خارج می‌شود و یا برای تصویب مجدد آن به چندین ماه زمان نیاز دارد.

 رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به تأخیر پنج‌ماهه آغاز نهضت آسفالت در دزفول ادامه داد: نهضت بزرگ آسفالت هم‌زمان با دهه فجر سال گذشته به‌منظور ایجاد رضایتمندی در شهروندان پیش از انتخابات مجلس در این شهر کلید خورد؛ ولی ردشدن لایحه آن توسط هیات تطبیق اجرای این طرح را با چند ماه وقفه مواجه کرد.

 زمانی راد، یکی از مصوبه‌های رد شده شورای اسلامی شهر دزفول توسط هیات تطبیق را طرح کمربندی شرق دزفول دانست و گفت: اجرای کمربند شرق توسط دستگاه‌های بالادستی به شهرداری دزفول تکلیف شد و همه مسئولان نیز از آن مطلع بودند؛ ولی لایحه اجرای این طرح که خود فرمانداری، شهرداری را مکلف به اجرای آن کرده بود توسط هیات تطبیق فرمانداری رد شد که جای سئوال است.

 رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر گفت: برگشت‌خوردن لایحه اجرای طرح کمربندی شرق توسط هیات تطبیق به معنای تعطیلی اجرای این طرح است و شهرداری تا تأییدنشدن این لایحه امکان اجرای این کمربندی را ندارد این در حالی است که اگر رئیس شورا و شهردار در نشست هیات تطبیق دعوت و شرکت می‌کردند، این لایحه به این سادگی رد نمی‌شد.

 وی افزود: شهرداری بر اساس قانون مجاز به فروش املاک اختصاصی برای اجرای طرح‌های عمرانی است که این مهم با پیگیری انجام شده از وزارت کشور مورد تأیید معاون حقوقی وزارت کشور نیز قرار گرفت که فروش املاک در دایره اختیارات شورا است این در حالی است که رویه هیات تطبیق فرمانداری دزفول در هیچ جای کشور اتفاق نمی‌افتد.

 انتقاد از ردشدن لایحه طرح کمربند شرق دزفول توسط هیات تطبیق فرمانداری

 علیرضا مجدی نسب در این نشست با انتقاد از ردشدن لایحه طرح کمربند شرق دزفول توسط هیات تطبیق فرمانداری گفت: طرح کمربند شرقی دزفول در شورای تأمین شهرستان مطرح و اجرای این کمربند به شهرداری تحمیل شد که سئوال این است با ردکردن طرح کمربندی در هیات تطبیق، شهرداری چگونه می‌تواند این طرح را اجرایی کند.

 نظارتی بر قیمت اجناس بازار دزفول وجود ندارد

 در ادامه حجت‌الاسلام مهدی جعفر نمازی، در این نشست با انتقاد از اداره تعزیرات حکومتی و نبود نظارت بر بازار دزفول گفت: اختلاف زیاد قیمت میوه‌های موجود در بازار دزفول ناشی از نبود نظارت در این شهرستان است.

 رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دزفول ناتوانی اداره تعزیرات حکومتی در کنترل بازار میوه و کالای دزفول را غیرقابل‌قبول دانست و افزود: اختلاف زیاد قیمتی یک کالای مشابه در مناطق مختلف دزفول موجب انتقاد و شکایت شهروندان در این شهر شده است.

 عضو شورا خواستار استخدام کشتی‌گیر المپیکی دزفول در شهرداری شد

 در ادامه محمدحسن پرآور نیز در این نشست با تبریک افتخارآفرینی کشتی‌گیر جوان دزفول و کسب سهمیه المپیک گفت: اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی قهرمانان ورزشی است.

 نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر دزفول ادامه داد: بررسی راه‌های قانونی به‌منظور استخدام و به‌کارگیری این قهرمان کشتی در شهرداری دزفول مورد انتظار است.

 طرح قائم حدود ۱۰۰ پلاک ثبتی است که سند حدود ۷۰ درصد آن گرفته شده و مابقی شامل چهارهزار مترمربع کوچه و حدود ۱۵ پلاک است که قرار است با اجرای این لایحه، اسناد تمام محدوده باقی‌مانده نیاز اخذ شود.

 با توجه به اهمیت افزایش هماهنگی میان مدیریت شهری و اعضای هیات تطبیق فرمانداری، مقرر شد از فرماندار ویژه دزفول برای حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر دعوت شود.

 لایحه ساخت یادمان شهدای تخریبچی برای نصب در میدان تخریبچی جاده زیباشهر دزفول نیز در این نشست مطرح شد که با توجه به مذاکره انجام شده با مسئولان گردان تخریب برای تقبل هزینه احداث این یادمان، مقرر شد این لایحه مجدد و با حضور مسئولان گردان تخریب در کمیسیون فرهنگی مورد ارزیابی قرار گیرد.

کودک ۶ساله دزفولی که از ۲۲ اردیبهشت‌ماه امسال از ناحیه سروصورت و نقاط مختلف بدن توسط سگ هار آسیب‌دیده بود، متأسفانه با وجود اقدام‌های درمانی روز ۲۱ خردادماه بر اثر ابتلا به ویروس هاری در بیمارستان علی‌اصغر تهران جان باخت.

 مرگ این کودک بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های ملی داشت و شهروندان خواستار ورود جدی‌تر شهرداری دزفول برای جمع‌آوری این سگ‌ها از سطح شهر شدند.

 بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی دزفول یک هزار و ۶۲۲ مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته و ۵۲۰ مورد نیز در سه ماه نخست امسال در دزفول ثبت شده است.

 خوزستان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه پنجم حیوان گزیدگی در کشور شد.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از