حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
همه چیز درباره آنفولانزای فصلی؛

علائم آنفولانزا جدید چیست؟

علائم آنفولانزا جدید چیست؟

ویروس آنفولانزا یک عفونت ویروسی بسیار مسری در دستگاه تنفسی است که می تواند باعث بیماری شدید و عوارض تهدید کننده ی زندگی در ریه شود. این ویروس، افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش رهیاب، آنفولانزا ویروسی است که باعث بروز و گسترش بیماری های عفونی در دستگاه تنفس (بینی، گلو و ریه ها) می‌شود. برای بیشتر افراد، آنفلوانزا خود به خود رفع می شود. اما، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. این بیماری بیشتر در اوایل فصل پاییز شایع می‎شود و تا ابتدای فصل بهار ادامه پیدا می‌کند.

شیوع آنفولانزا در کشور

این بیماری همه ساله در زمانی که هوا روبه سردی و آلودگی می‌رود شیوع بیشتری پیدا می‌کند. امسال با شروع پاییز (مهر۱۴۰۲) رفته رفته آمار مبتلایان به آنفولانزا در ایران درحال افزایش است. بسیاری از مسئولین وزارت بهداشت، با توجه به احتمال افزایشی بودن آمار مبتلایان، تزریق واکسن آنفولانزا را به گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه کرده اند. همچنین بهتر است در محیط‌های شلوغ و سربسته از ماسک استفاده نمایید.

سردرد – علائم انفولانزا

سردرد می‌تواند از اولین علائم انفولانزا باشد. برخی از علائم آنفولانزا مانند حساسیت به صدا و نور نیز می‌تواند در این مرحله ایجاد شود.

دردهای عضلانی – علائم انفولانزا

بدن درد و دردهای عضلانی معمولاً در ناحیه پشت گردن، پشت، بازوها و پاها احساس می­‌شود. این درد که از علائم آنفولانزا می‌باشد، می­توان شدید بوده و شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد.

سرفه های خشک و مداوم – علائم انفولانزا

سرفه خشک و مداوم جزو علائم آنفولانزا است. احتمال دارد شدت سرفه­‌ها با پیشرفت بیماری بدتر، ناخوشایندتر و دردناک‌­تر شود. احتمال دارد در دوران بیماری تنگی نفس یا ناراحتی در قفسه سینه نیز داشته باشید. بسیاری از سرفه‌­های مربوط به علائم انفولانزا حدود ۲ هفته طول می‌کشند.

تب و لرز،تنگی نفس،چشم درد واسهال و استفراغ که در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده می شود.

کودکان خردسال زیر پنج سال، به ویژه کودکان زیر ۶ ماه و در بزرگسالان بالای ۶۵ سال،بانوان باردار و به خصوص بانوانی که به تازگی زایمان کرده‌اند وافرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند آسم، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و دیابت هستند.افرادی که بسیار چاق هستند و دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.

راه‌های انتقال ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا از یک فرد به فرد دیگر قابل انتقال است. وقتی فرد دچار این بیماری می‌شود با سرفه یا عطسه باعث پخش ویروس در هوا می‌شود. همچنین زمانی که فرد اشیای آلوده به ویروس مانند دستگیره‌ی درب را لمس می‌کند و دست آلوده را به دهان و بینی‌اش می‌زند، ممکن است به این ویروس مبتلا شود.

علائم آنفولانزا

بیشتر علائم انفولانزا مشابه با سرماخوردگی است که با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه است. علائم انفولانزا ناگهانی بروز می‌کند اما علائم سرماخوردگی به تدریج بروز می‌کند. همچنین علائم آنفولانزای جدید در ایران نیز مانند قبل است و فقط شدت آن متفاوت است.

محمدحسین سرمست شوشتری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بیماری کرونا درحال حاضر حالت محلی و منطقه‌ای شبیه بیماری آنفولانزا به خود گرفته است، به این معنا که افراد خاص و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا می‌شوند.تزریق واکسن آنفولانزا و قرنطینه، بهترین روش برای مقابله با بیماری

وی با بیان اینکه با آغاز فصل پاییز، بیشترین موارد ابتلا مربوط به بیماری آنفولانزا بود، افزود: بسیاری از مبتلایان درمان شدند، البته تعداد اندکی از افراد که دچار بیماری‌های زمینه بودند، جان خود را از دست دادند.

سرمست شوشتری با بیان اینکه در نیمه فصل پاییز با بیماری‌های ویروسی تنفسی اطفال همانند سال‌های قبل مواجه خواهیم بود، ادامه داد: آمادگی‌ها برای مقابله با پیک بیماری‌های ویروسی از لحاظ واکسن و دارو و درمان مبتلایان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه واکسن آنفولانزا برای افراد دارای بیماری‌های زمینه ای، سالمندان، کادر درمان، افراد در معرض برخورد با بیماران و سایر افراد به میزان کافی وجود دارد، اضافه کرد: بیمارستان ابوذر اهواز به عنوان مرکز درمانی تخصص اطفال و کودکان درحال آماده باش است و تهمیدات لازم برای ویزیت سرپایی و بستری بیماران توسعه داده شده است.

وی بیان کرد: بیمارستان‌های گلستان، علامه کرمی و سینا نیز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان بیمارستان ابوذر آماده باش هستند و خدمات پزشکی و درمانی ارائه می‌دهند.

سرمست شوشتری در تشریح مراقبت‌های لازم در برابر بیماری آنفولانزا گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، زیرا همه واکسن‌های موجود در داروخانه‌ها مورد تایید هستند و مشکلی ندارند.

وی بهترین کار پس از ابتلا به بیماری، مراجعه زودهنگام به پزشک و مراکز درمانی برای تشخیص آنفولانزا یا کرونا و آغاز مداخله‌های درمانی عنوان کرد و افزود: پس از تشخیص بیماری، فرد باید از سایر افراد برای جلوگیری از ابتلای اطرافیان به بیماری‌ها خودداری کند.

سرمست شوشتری بر خودداری دانش آموزان و کادر آموزشی و معلم‌های مبتلا به بیماری‌های عفونی-تنفسی از حضور در مدرسه و کلاس درس تاکید کرد و ادامه داد: باید افراد پس از سپری کردن دوران ۵ تا ۷ روزه قرنطینه، از منزل خارج شوند تا از شیوع بیش از پیش بیماری پیشگیری شود.

واکسن آنفولانزا

واکسن یک فرآورده‌ی زیستی است که در مقابل یک میکروب یا ویروس مشخص، ایمنی فعال اکتسابی تولید می‌کند. واکسن آنفولانزا یکی از انواع واکسن‌های تولید شده می‌باشد که بدن را در مقابل ابتلا به آنفولانزا محافظت می‌کند.

ویروس آنفولانزا همواره در حال تغییر و جهش است، به همین دلیل هر سال طی دو نوبت واکسن جدیدی برای آنفولانزا ساخته می‌شود. یکی از بهترین و موثرترین راه­‌های پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس آنفولانزا دریافت واکسن آنفولانزا است.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از