حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان مطرح کرد:

اجرای ۲۶۰ طرح عمرانی جهت تسهیل تردد زائران

اجرای ۲۶۰ طرح عمرانی جهت تسهیل تردد زائران

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ۲۶۰ طرح عمرانی برای تسهیل در تردد زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه اجرا شده است که بهره‌برداری از این تعداد طرح، بی شک نویدبخش یک اربعین خوب در استان خوزستان است.

محمد خانچی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون اقدامات اربعین ۱۴۰۳ در خوزستان اظهار کرد: به طور قطع با برنامه‌ریزی‌های ستاد اربعین استان و داشتن روحیه جهادی مسئولان تا کنون، مسیر تردد زائران به‌خوبی هموار و اربعین شیرینی برای آن‌ها رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به خدمت‌رسانی همه بخش‌ها به زائران به‌صورت شبانه‌روزی با وجود افزایش دمای قابل‌توجه در این ایام، افزود: باید هماهنگی همه دستگاه‌های حاضر در عملیات جابه‌جایی زائرین اربعین افزایش یابد و سازماندهی میان همه سازمان‌های مسئول تقویت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: در راستای اعتلای فرهنگ عاشورا و امتداد راه امام حسین (ع) در ایام اربعین و پیاده‌روی هر ساله، خادمان مردم در دولت برای آسایش زائران و هموارشدن این مسیر تمهیداتی اندیشیده‌اند.

خانچی با بیان اینکه ویزای اتباع خارجی غیرمقیم، در کشور محل اقامت آن‌ها صادر می‌شود ادامه داد: بر اساس تصمیم کشور عراق، امسال حداکثر ۵۰ هزار زائر پاکستانی بالای ۵۰ سال می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند.

وی عنوان کرد: دولت عراق اقدامات وسیعی را در مرزهای خود انجام داده به طور مثال، امسال تمام جاده‌های محل عبور و مرور زائران را زیر پوشش دوربین‌های کنترل سرعت قرار داده که به کاهش تصادفات کمک می‌کند همچنین در حال توسعه پایانه‌های مرزی، نصب سایبان و مه‌پاش‌ها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: اگرچه اربعین امسال همزمان با استقرار دولت جدید است؛ اما همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، متعهد به انجام مصوبات ستاد اربعین هستند.

خانچی اضافه کرد: شهید رئیسی یک رئیس‌جمهور اربعینی بود و شخصاً در جلسات ستاد اربعین حضور داشت که همین موضوع باعث شد تا سال قبل یک اربعین استثنایی داشته باشیم.

وی گفت: برای مراسم بزرگ اربعین حسینی در سال جاری ۲۶۰ طرح تعریف شده است که نسبت به مشابه پارسال رشد ۴۸ درصدی داشته است. این طرح‌ها از ۵ ورودی استان خوزستان تا دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه اجرا شده‌اند و تمامی تلاش ما این است که اربعین امسال به سال گذشته متفاوت‌تر باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به بازدید وزیر کشور عراق از مرزهای دو کشور افزود: در این بازدید موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا مسیر اربعین برای زائرین امام حسین علیه‌السلام در هر دو کشور تسهیل شود.

خانچی اضافه کرد: در دو پایانه مرزی استان خدماتی از جمله وسایل سرمایشی و تعداد سایبان‌ها که مجهز به مه‌پاش افزایش یافته تا زائرین اربعین حسینی یک سفر راحت را داشته باشند.

وی عنوان کرد: از سوی استاندار خوزستان دو قرارگاه در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه با مدیریت دو نفر از معاونان استانداری مستقر هستند و به‌صورت میدانی در این مرزها حضور دارند و در جهت روند خدمت‌رسانی به زائرین عزیز نظارت می‌کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: ازآنجاکه بیش از ۱۲ سال ایام اربعین در فصل گرما قرار دارد، ساخت‌وسازها به سمت ایجاد مواکب ثابت پیش رفته و موجب شده استفاده از وسایل سرمایشی و آب آشامیدنی افزایش یابد در همین راستا توسعه زیر ساخت‌های برق و آب در دو مرز در دستور کار قرار گرفته است. 

خانچی افزود: برای پایداری شبکه آب مرز چذابه طرح جداسازی آب این پایانه با شبکه آب بستان و دشت آزادگان، یک خط ۱۱ کیلومتری کارگزاری شده است.

وی بیان کرد: به جز بخش کوتاهی محور اهواز - حمیدیه و چذابه به طور کامل چهاربانده شده است. تا قبل از اربعین ۵ کیلومتر از محور اهواز به خرمشهر از سمت اهواز و ۹ کیلومتر از سمت خرمشهر باند دوم آن افتتاح می‌شود.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: برای جابه‌جایی مسافران در پایانه‌های مرزی استان از ظرفیت‌های ناوگان اتوبوسرانی شهرداری استان و سایر استان‌های دیگر استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم زائران عزیز با استراحت کامل در هنگام برگشت از سفر به مقصد خود مراجعه کنند.

خانچی عنوان کرد: ساخت جاده پشت مواکب در مرز چذابه به پایان رسیده است و این جاده در مرز شلمچه در حال اجراست.

بر اساس تقویم رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی است.

پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه دو گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان هستند. هر ساله هزاران نفر زائر عتبات‌عالیات از سراسر کشور و یا کشورهای دیگر از این ۲ مرز در مراسم اربعین حسینی عازم کشور عراق می‌شوند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از