حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رهیاب گزارش می‌دهد:

توسعه‌شیلات میانبر رونق اشتغال و اقتصادخوزستان

توسعه‌شیلات میانبر رونق اشتغال و اقتصادخوزستان

ظرفیت‌های حوزه شیلات در خوزستان به قدری وسیع است که در صورت فعال‎سازی همه ظرفیت‌‎های موجود برای انجام فرآیند کار نیازمند ورود نیروی انسانی از سایر استان‌‎ها و حتی کشورهای اطراف است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ اشتغال پایدار جزء یکی از مولفه‌‎های مهم و تاثیرگذار این نوع از کسب و کار محسوب می‌‎شود همچنین سرمایه گذاری در این بخش میان‌مدت و بلندمدت بوده و در صورت امکان به ارز آوری منجر خواهد شد.
یادمان نرود ایران از شمال و جنوب دارای مرزهای آبی بوده که از سمت استان‌های جنوبی به آب‌های آزاد راه دارد که متاسفانه این امر ظرفیتی است که برای رشد اقتصادی مغفول مانده است، تاکید بر استفاده از ظرفیت دریا و اقتصاد دریاپایه و همچنین کریدور شمال جنوب برای بهبود اقتصاد کشور همواره مورد نظر مسؤولان کشور بوده است.
درآمد حاصل از صادرات محصولات حوزه شیلات نسبت به ظرفیت کشور بسیار پایین است و این امر نیاز به برخی زیرساخت‌هایی دارد که باید به وجود آید، در همین راستا در حوزه شیلات خوزستان نیز ظرفیت های بسیار خوبی وجود دارد فقط کافیست مسئولان تسهیل‌گری کنند و راه را برای سرمایه گذاران این حوزه هموار سازند تا هم به توسعه اشتغال و اقتصاد استان کمک شود و هم به ارز آوری کشور.
به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه شیلات، ظرفیت‌های حوزه شیلات در خوزستان به قدری وسیع است که در صورت فعال‎سازی همه ظرفیت‌‎های موجود برای انجام فرآیند کار نیازمند ورود نیروی انسانی از سایر استان‌‎ها و حتی کشورهای اطراف هستیم. وضعیت فعلی حوزه آبزی‌‎پروی خوزستان در دو مولفه خلق ثروت و ایجاد اشتغال در یک شرایط مناسب به سر می‌برد لذا باید تلاش کنیم تا از ظرفیت موجود استفاده بهینه‌ای داشته باشیم.
همچنین باتوجه به شرایط اقلیمی خوزستان شرایط لازم برای توسعه بخش شیلات و افزایش گونه های مختلف وجود دارد، وضعیت جغرافیایی استان به ‎گونه‌ای است که می‌‎توان در شهرهای شمالی به دلیل پایین بودن دما بحث پرورش ماهیان سردابی و خاویاری و در شهرهای جنوبی و بندری نیز بحث پرورش ماهیان دریایی را در دستور کار قرار دهیم.
توسعه شیلات باید به عنوان بزرگترین جریان‌اقتصادی خوزستان تبدیل شود
در همین راستا استاندار خوزستان در هفته گذشته طی نشستی با مسئولین شیلات استان بر ضرورت اجرای طرح‌های توسعه شیلات در استان و حمایت از تولید و فراهم سازی صنایع تبدیلی در شیلات تاکید کرد و گفت: توسعه شیلات باید به عنوان بزرگترین جریان اقتصادی خوزستان تبدیل شود.
علی اکبرحسینی محراب همچنین بر ضرورت احداث کارخانه های کنسروسازی در خوزستان در راستای توسعه شیلات تاکید کرد و افزود: باید برنامه ریزی دقیقی در این خصوص انجام و موانع کوچک از سر راه تولید برداشته شود.
برنامه تحولی ابلاغی بخش آبزی‌پروری استان خوزستان در افق1404
در همین راستا مدیر کل شیلات استان خوزستان نیز طی آماری از آخرین وضعیت تولید آبزیان در خوزستان بررسی کرده و گفته : فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات خوزستان وجود دارد و نیازمند ورود سرمایه‌گذاران توانمند و دارای قابلیت لازم است.
15 هزار تن ظرفیت برای پرورش ماهی در قفس در خوریات، دریا و دریاچه‌های پشت سدها در استان تا کنون شناسایی شده و مجوزهای لازم نیز اخذ شده ولی در مرحله جذب سرمایه‌گذار متوقف شده‌ است.
وی بر ضرورت ورود سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس دارد و معتقد است: نوع قفس‌ها و دیگر عوامل ممکن است سرمایه‌گذاری در این حوزه را متفاوت کند و سرمایه‌گذاران به حوزه‌های دیگر متمایل شوند ولی با نگاه جدید و بومی‌سازی قفس‌ها می‌توان این بخش را نیز توسعه داد.
وی برنامه تحولی ابلاغی بخش آبزی‌پروری استان خوزستان در افق ۱۴۰۴ اینگونه تشریح  کرده است: برنامه شیلات برای سال ۱۴۰۴, تولید ۲۱۰ هزار تن محصول آبزی‌پروری است که نسبت به سال ۱۴۰۰، با ۵۴ درصد رشد همراه است.طبق برنامه‌ریزی انجام شده، میزان تولیدات ماهیان سردابی در استان تا سال ۱۴۰۴ به یک‌هزار و ۹۵۱ تن می‌رسد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۲۵ درصد رشد همراه خواهد بود.
مدیر کل شیلات خوزستان بیان کرد: پرورش ماهیان گرمابی نیز در سال ۱۴۰۴ به ۱۱۶ هزار و ۹۵۹ تن می‌رسد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۷۳ درصدی مواجه خواهد بود.پرورش ماهی در قفس نیز به پنج هزار تن و پرورش ماهی در منابع آبی به ۲۸ هزار و ۳۱۷ تن می‌رسد که رشد ۸۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را خواهد داشت.
برهمین اساس می‌توان گفت مسئولین خوزستان با ظرفیت‌های بی‌بدلیل اقتصادی در صنایع مختلف علی‌الخصوص پرورش دام و آبزیان و کشاورزی با اندکی توجه وحمایت از سرمایه‌گذاری قطعا می‌توانند در برنامه‌ای کوتاه مدت مسیر پیشرفت و توسعه اقتصاد استان و از آن مهمتر رونق اشتغال را به ارمغان آورد.
البته همه این موارد منوط به خواست و پیگیری مسئولین و پیگیری نمایندگان مجلس در هدایت سرمایه گذاران توانمند به خوزستان است.
 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از