حالت تاریک
دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403
فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج)،

جهاد سازندگی موتور محرکِ انقللاب اسلامی است

جهاد سازندگی موتور محرکِ انقللاب اسلامی است

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) گفت: تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات، جهاد سازندگی است؛ زیرا با کار جهادی و شناخت راهکارها و راه‌حل‌ها می‌توان تحول را در کشور عملیاتی کرد.

  سردار حسن شاهوارپور در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون نقش بسیج سازندگی در نظام جمهوری اسلامی، اظهار کرد: امام خمینی (ره) مردم را از مؤلفه‌های قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانستند همان‌طور که همه دنیا شاهد بودند که رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی نیز با عقیده و حضور جهادی‌شان صورت پذیرفت.

  وی با بیان اینکه همه مردم در تحقق نظام جمهوری اسلامی هم‌پیمان بودند، افزود: بنابراین مردم قدرت‌ساز و نقش‌آفرین هستند و نظام جمهوری اسلامی همواره بر نقش‌آفرینی مردم تمرکز دارد، پس از پیروزی انقلاب، شهید آیت‌الله بهشتی طرحی را که با همان نگاه امام خمینی (ره) همخوانی داشت، طراحی کردند که ضرورت تشکیل جهاد سازندگی برای آبادانی را اجرایی می‌کرد.
 

روایتی از خدمت خالصانه

  فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) گفت: امام راحل طی حکمی تشکیل جهاد سازندگی را اعلام فرمودند و این طرح با هدف بسیج امکانات و استعدادهای مردم برای همکاری در اجرای سریع طرح‌های سازندگی باتوجه‌به نیازهای روستاها و نقاط دورافتاده کشور کلید خورد.

  سردار شاهوارپور ادامه داد: در آن مقطع جمعیت دانشجویی کشور به دو دسته تقسیم شد، عده‌ای عضو سپاه پاسداران و کمیته‌ها شدند و بخش عمده‌ای هم وارد جهاد سازندگی شدند، دانشجویان علاوه بر اینکه در روستاها خدمات مختلفی ارائه می‌کردند حول محور دین و امام نیز به فعالیت داشتند.

  وی بیان کرد: پس از تأسیس جهاد سازندگی با مدیریت شهید بهشتی بسیاری از روستاییان و مناطق محروم کشور که از اولیه‌ترین امکانات زندگی بی‌بهره بودند، جهاد سازندگی به اوضاع سر و سامان داد و بسیاری را خانه‌دار کرد و به‌طورکلی طرح‌های عمرانی و سازندگی بسیاری را انجام داد.

  سردار شاهوارپور گفت: با آغاز جنگ تحمیلی، مشکلاتی در بدنه سپاه و ارتش وجود داشت و در این شرایط نیازمند پشتیبانی مردمی بودیم که بتوانند به‌صورت نیمه‌حرفه‌ای به نیروهای مسلح کمک کنند.


 اگر بسیجیان نمی‌آمدند...

  سردار شاهوارپور به فعالیت مردم و به‌ویژه بانوان در پشت‌جبهه در هشت سال جنگ تحمیلی و خدمت به رزمندگان اشاره کرد و گفت: عده‌ای که توانایی جنگیدن داشتند، داوطلبانه حضور پیدا می‌کردند و آموزش‌های لازم را فرامی‌گرفتند و سازماندهی می‌شدند و همه این‌ها نیاز به پشتیبانی داشت که زنان فعالان این عرصه بودند.

  فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان تبدیل نیروهای مردمی به گردان‌ها، تیپ‌ها، لشکرهایی که بتوانند در مقابل سازمان منظم دشمن ایستادگی کند را یکی دیگر از اقدامات بزرگ جهادی پس از انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: نیازی که در روزهای آغازین جنگ داشتیم و پشتیبانی‌هایی که باید از دیگر کشورها دریافت می‌کردیم، با تشکیل نیروهای بسیجی در قالب جهاد سازندگی جبران شد.

  وی بسیج را عامل موفقیت در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و ادامه داد: اگر بسیجی‌ها نمی‌آمدند، سپاه به‌تنهایی نمی‌توانست نیروهای بعثی عراق را شکست دهد.

  سردار شاهوارپور به کمک‌های متعدد کشورهای بزرگ اروپایی و اروپای شرقی از جمله دو ابرقدرت شامل؛ آمریکا و شوروی به صدام حسین اشاره کرد و گفت: باوجوداینکه هیچ محدودیتی برای کمک به عراق نبود، ایران با محدودیت‌های متعددی روبرو بود، ولی نیروهای مردمی و بسیج با حمایت‌ها، اختراع‌ها، ابداع‌ها و فعالیت مهندسان در حوزه جنگ باعث شدند به موفقیت برسیم که این اقدامات جهاد را معنا می‌کردند.

  وی حضور نیروهای بسیجی را عامل حفظ خاک ایران دانست و ادامه داد: نیروهای بعثی عراق باوجود تلاش‌های هشت ساله برای تصرف خاک ایران، نتوانستند وجبی از خاک میهن اسلامی را به دست بیاورند.


 جهاد سازندگی بازوی قدرتمند رزمندگان

  سردار شاهوارپور ادامه داد: در دوران دفاع مقدس به نیروهایی برای عملیاتی خاکی - آبی نیاز داشتیم بهره‌مندی از چنین نیروهایی منوط به آموزش چندین ساله آن‌ها بود، این در حالی است که نیروهای بسیجی در مدت ۳-۴ ماه توانستند این عملیات را آموزش ببینند.

  وی گفت: جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی نیز به‌عنوان بازوی قدرتمند رزمندگان و کشور شناخته می‌شد. به‌طوری‌که به عقیده بسیاری از رزمندگان اگر جهاد سازندگی در آن دوران نبود، شاید شرایط جنگ تغییر می‌کرد و حتی به پیروزی نیز نمی‌رسیدیم.

  سردار شاهوار پور با بیان اینکه بنا به‌ضرورت و مقتضیات جامعه، مسئولیت‌های جهاد، دائماً دستخوش تغییروتحول قرار می‌گرفت، ادامه داد: بنابراین رهبر معظم انقلاب فرمان تشکیل سازمان بسیج سازندگی را در سال ۱۳۷۹ دادند تا در جهت رفع محرومیت برای کشورمان نقش‌آفرینی کنند.
 

گوشه‌ای از خدمات ویژه نیروهای بسیجی

  فرمانده سپاه خوزستان گفت: ظرفیت‌های مردمی مهم‌ترین و اصلی‌ترین ظرفیت نظام است که سپاه در این حوزه تلاش‌های فرهنگی بسیاری با کمک سایر دستگاه‌ها انجام داده و موفقیت‌های خوبی نیز به دست آورده است.

  وی افزود: جوانان شور خدمت‌رسانی داوطلبانه در عرصه‌های مختلف سازندگی، نظامی، پزشکی، بهداشت و درمان، سوادآموزی و... داشتند و مجموع این موارد در سازمانی به نام بسیج سازندگی تعریف شدند.

  سردار شاهوار پور به حضور نیروهای بسیجی در حوادث مختلف از جمله؛ سیل، زلزله؛ آب‌گرفتگی و خدمات‌دهی جهادی و ایثارگرانه به مردم اشاره کرد و گفت: بسیاری از خدمات مخلصانه بسیجیان قابل انعکاس نیست؛ اما هفته بسیج رویدادی مهم و اساسی برای نشان‌دادن نقش‌آفرینی آن‌ها است تا گوشه‌ای از خدمات ویژه نیروهای بسیجی در قالب گروه‌های جهادی به تصویر کشیده شود.

  این مقام نظامی به حضور نیروهای بسیجی در عرصه‌های محرومیت‌زدایی اشاره کرد و گفت: بسیج با راهبردهای رهبر انقلاب، جهاد سازندگی را احیا کرد، بنابراین پس از جنگ بخشی از مسیر پیش روی بسیج جبران مافاتی بود که برعهده نهادها، سازمان‌ها، وزارتخانه‌هایی بود که در گستره کشور باید خدمت می‌کردند.
  تنها نسخه شفابخش کشور

  وی خاطرنشان کرد: پس از جنگ دو رویکرد مبتنی بر توانایی‌های داخلی و روحیه انقلابی، جهادی شکل گرفت که تنها نسخه شفابخش کشور، تقویت همین روحیه جهادی و انقلابی است.

  وی یادآور شد: در آن روزهای که جهان درگیر مهمان ناخوانده کروناویروس یا همان کووید ۱۹ شد و حتی کشورهای اروپایی با تمام کبکبه و دبدبه‌شان راهی جز دست روی دست گذاشتن نداشتند، گروه‌های جهادی مختلفی از همان روزهای آغازین شیوع این بیماری در کشور جانانه در مقابله با این ویروس به میدان آمدند.

  فرمانده سپاه خوزستان خاطرنشان کرد: جوانان جهادی که با حضور در مناطق محروم به ساخت‌وساز مسجد، خانه و ویزیت رایگان و آموزش دانش‌آموزان مشغول بودند در روزهای سخت کرونایی لباس جهاد پوشیدند و در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی و فضای مجازی فعالیت‌هایی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و آموزش خودمراقبتی به شهروندان را برعهده گرفتند. عده‌ای نیز در این میان داوطلبانه با حضور در بیمارستان‌ها در کنار کادر درمان به ارائه خدمات به بیماران مبتلابه کرونا پرداختند.

  سردار شاهوارپور با اشاره به طرح شهید سلیمانی در راستای مبارزه با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در این طرح گروه‌های جهادی برای شناسایی بیماران کرونایی در سراسر استان اقدام کردند و با اهدای بسته‌های معیشتی و بهداشتی اقدامات شایسته‌ای را در این زمینه انجام داده‌اند.

 رسانندگان پیام اسلام

  سردار شاهوارپور با اشاره به دستاوردهای مهم جهاد سازندگی گفت: از دستاوردهای جهاد سازندگی برای کشور و استان خوزستان دستیابی به خودکفایی و بی‌نیازی از واردات در بخش دام و طیور است همچنین بهره‌گیری از روش‌های مناسب صید در بخش شیلات از پرورش و تولید سالانه هزاران تُن میگو تا ماهیان سردابی و گرمابی؛ می‌باشد.

  وی اضافه کرد: اجرای بیش از دو هزار طرح راه‌سازی، ساخت مدرسه، جایگاه سوخت، چاه کشاورزی و برق‌رسانی و احداث جایگاه‌های توزیع سوخت در بخش عشایر؛ اجرای طرح ساماندهی خروج دام از جنگل، مدیریت و احیا و غنی‌سازی جنگل‌های دیگر کشور، اجرای طرح ملی تعاون دام و مرتع، توسعه فضای سبز و ایجاد کمربندهای سبز حفاظتی در بخش منابع طبیعی از دستاوردهای دیگر جهاد سازندگی است.

  فرمانده سپاه خوزستان با بیان اینکه جهادیون نه‌تنها عهده‌دار انجام خدمات در جامعۀ نیازمند ما هستند، بلکه بیش از آن رسانندۀ پیام اسلامِ انقلاب‌آفرین به مردم هستند، ادامه داد: وجود ده‌ها گروه جهادی در خوزستان، ظرفیت عظیمی از نیروی داوطلب مردمی است که با شناخت دقیق و ساماندهی مناسب، کارهای بزرگی را توانسته پیش ببرد و دل‌های جامعه محروم را به اسلام انقلاب گره بزند.

جهادسازندگی مجموعه بالغ خدمت‌رسانی

  سردار شاهوارپور جهادسازندگی را یک مجموعه بالغ برای خدمت‌رسانی دانست و افزود: امروز جهاد سازندگی در ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف از صنعت تا کشاورزی نقش مهمی را ایفا کرده است همچنین کمک به مناطق محروم کشورهای مسلمان نیز از اهداف جهاد سازندگی بود. جهاد سازندگی با تأسیس دفاتری در کشورهای تانزانیا، سیرالئون، غنا و لبنان به اجرای طرح‌هایی چون کشت آبی و دیم، تهیه و توزیع ادوات صیادی، آموزش روستاییان و کشاورزان، ارائه خدمات و احداث مراکز درمانی در این کشورها پرداخته است.
 

  انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از