حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یادداشت؛

خوزستان نخستین قدم‌گاه امام رئوف

خوزستان نخستین قدم‌گاه امام رئوف

در تاریخ متقن به نخستین قدمگاه‌های حضرت رضا (ع) در شهرهای خوزستان مفصل پرداخته شده است که حضور و توقف ایشان در اهواز، عبور از دزفول و شوشتر و رامهرمز سپس ورود به شهر ارجان «بهبهان» و توقف در آن به ثبت رسیده است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سید تاج‌الدین ایزدگشب فعال رسانه‌ای خوزستان در یادداشتی نوشت: خوزستان را بدان سبب دروازه ورود تشیع به کشور می‌دانند که خاک آن در قرون گذشته مأمن و مقصد صدها عالم عالی‌مقام و اکابر دین از مبدأ عراق و عربستان بوده که نگین حوادث ورود امام هشتم شیعیان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و نوادگان امام هفتم پدر بزرگوارشان بوده است و چه زیبا لقب داده‌اند دروازه ورود تشیع به ایران.


در تاریخ متقن به نخستین قدم‌گاه‌های حضرت رضا (ع) در شهرهای خوزستان مفصل پرداخته شده و روایات زیبایی موصوف به این سفر پر بهجت و سرشار از برکت نقل گشته است که از گزارش‌های نزدیک به واقعیت، حضور و توقف ایشان در اهواز، عبور از دزفول و شوشتر و رامهرمز سپس ورود به شهر ارجان «بهبهان» و توقف در آن به ثبت رسیده است و می‌توان به‌طور قاطع به آن‌ها استناد کرد.

در بهبهان قدم‌گاه و مسجدی وجود دارد که موسوم به امام رضا (ع) است و همه ساله در روز شهادت ایشان جمعیت باشکوهی به سمت آن از شهر پیاده‌روی و عزاداری می‌کنند، همچنین نرگس‌زاری که مشهور است، بهبهانی‌ها به رسم ادب دسته‌ای از گل‌های نرگس را هنگام حضورش پیشکش امام رضا (ع) می‌کنند و امام رئوف هم دستی به دعا برده و از درگاه الهی برکت را برای این دشت نرگس زیبا و مردمان همسایه نرگس‌زار، طلب می‌کنند. اکنون سال‌هاست به هنگام برداشت نرگس‌ها هشت هزار شاخه گل نرگس از طرف بهبهانی‌ها پیشکش حرم امام رئوف می‌شود.

حقیقتاً مایه مباهات است که ۱۵۸ امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) و دیگر ائمه معصوم در این خاک مقدس دلربایی می‌کنند و قلب هزاران عاشق دل‌سوخته را به‌سوی خود مجذوب می‌کنند و چقدر باعث افتخار است که استان ما متبرک به قدوم امام رئوف شده است.

به سالروز ولادت سلطان سریر، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) نزدیک می‌شویم و خوزستان نخستین قدم‌گاه هشتمین خورشید عالمتاب آسمان امامت و ولایت بیش از تمام نقاط ایران اسلامی غرق در سرور و شادی است .
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از