حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
درگفتگو با «رهیاب» مطرح شد؛

زخم فتنه بر پیکر اقتصاد کشور

زخم فتنه بر پیکر اقتصاد کشور

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان گفت:پشت پرده اغتشاشات کاهش سرعت پیشرفت ایران و تعمیق مشکلات اقتصادی در کشور است.

سرهنگ شهریاری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی «رهیاب» اظهار کرد: فتنه ۸۸ و ۱۴۰۱ برنامه مشترک دشمن برای ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت کشور با تکیه بر گفتمان مقاومت و هدایت جامعه به سمت گفتمان سازش مرداد ماه امسال بود که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه با رونمایی از طرح و نقشه دشمن در مواجهه با ملت ایران فرمودند: بدانیم که آن سیاستِ راهبردیِ ایجادِ بحران‌های پی‌در‌پی که در کنفرانس گوادلوپ تصویب شد، هنوز جریان دارد، آن سیاست هنوز در حال جریان است، از آن سیاست دست برنداشته‌اند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب، افزود: می‌خواهند در داخل نظام جمهوری اسلامی، کشور عزیز ما، دائماً بحران ایجاد کنند؛ یک روز به بهانه‌ی انتخابات، یک روز به بهانه‌ی بنزین، یک روز به بهانه‌ی زن، به بهانه‌های گوناگون، می‌خواهند بحران‌سازی کنند و می‌کنند.

 دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان هدف دشمن از این بحران‌ها را در درجه‌ی اوّل برای از بین بردن امنیّت کشور دانست و گفت: امنیّت که نبود، اقتصاد هم نیست. با یک نگاه اجمالی به شرایط کشور در فتنه سال ۸۸ و ۱۴۰۱ مشابهت‌هایی را می توان دید که قابل تامل هستند. دولت‌هایی که درگیر این فتنه‌ها شدند، هر دو زمانی روی کار آمدند که گفتمان قالب آن‌ها ، گفتمان سازش در برابر غرب بود و دشمن توانسته بود از طریق مذاکره و گرفتن امتیازات متعدد، بر سر راه توسعه و پیشرفت کشور محدودیت های گسترده ای را ایجاد کند و یا در مواردی آن‌ها را متوقف کند مثل آنچه بر سر صنعت هسته‌ای و فضایی و سایر حوزه‌های دانشی به وجود آمد.

شهریاری ادامه داد: نکته دوم اینکه دولت‌های درگیر فتنه، گفتمان قالب آن‌ها درست نقطه مقابل گفتمان سازش، گفتمان مقاومت بود و اتفاقا بدون دادن امتیاز به غرب و با تکیه بر توان داخل، توفیقات زیادی هم در توسعه و پیشرفت کشورحاصل کردند و دقیقا ترس دشمنان از اینکه گفتمان مقاومت در جامعه نهادینه شود و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کند، سبب شد تا این فتنه‌ها طراحی شود و مانع توفیق یافتن گفتمان مقاومت در حل مشکلات شود که بخش قابل توجهی از این مشکلات هم نتیجه عملکرد همان گفتمان سازش بود.

وی اضافه کرد: نکته سوم اینکه که در هر دو فتنه دشمن با جنگ شناختی و رسانه‌ای و به بهانه ساختگی و دروغین در جامعه ایجاد شکاف کرد و با دو قطبی کاذب تلاش کرد توده ملت را در برابر هم قرار دهند و با دست خودمان مانع حرکت کشور به جلو شود.

 این کارشناس با اشاره به برخی از خسارت‌های این دو فتنه در بخش اقتصادی که امروز یکی از مهمترین مشکلات کشور، همین مسأله اقتصاد است، خاطر نشان کرد:  فتنه سال ۸۸ از جنبه‌های مختلف سیاسی٬ اجتماعی و فرهنگی خسارت‌های زیادی را به كشور وارد كرد اما به نظر می‌رسد مهمترین و تاثیرگذارترین خسارت فتنه ۸۸، خسارت اقتصادی است٬ زیرا موضوع اقتصاد به طور مستقیم با معشیت مردم ارتباط دارد و نسبت به سایر حوزه‌ها برای آحاد مردم ملموس‌تر خواهد بود. این در حالی است كه سران داخلی فتنه ۸۸ با علم به اینكه دمیدن در آتش فتنه اقتصاد كشور را فلج خواهد كرد و مردم دچار مشكلات عدیده‌ای می‌شوند در میدان فتنه ۸۸ ماندند و صحنه‌گردان اصلی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم بودند.

شهریاری گفت: از خوانندگان عزیز تقاضا دارم به روند اقتصادی کشور قبل از انجام این فتنه‌ها توجه کنند و شرایط اقتصادی را در پسا فتنه بررسی کنند. اولین خسارت فتنه ۸۸ بیش از ۶۳ میلیارد تومانی به اموال عمومی فقط در تهران بود و سپس کاهش ۱۳/۶درصدی ارزش کل صادرات کشور نسبت به سال ۸۷ بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان ادامه داد: تصویب قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ معروف مادر تحریم ها علیه ایران درست در سالگرد فتنه ۸۸، پاس طلایی فتنه گران به آمریکا و غرب برای اجماع سازی علیه ایران که اثرات سوء زیادی در اقتصاد ایران بر جای گذاشت از جمله کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد ایران که فقط در بخش انرژی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بودهمچنین کاهش صادرات نفت از ۲/۷ میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه و کاهش درآمدهای ارزی کشور به دلیل تحریم های گسترده از ضربات اقتصادی آن سال محسوب می‌شود.

شهریاری بیان کرد: رکود بخش تولید و کاهش صادرات غیرنفتی، تشدید بیکاری، کاهش ورود گردشگران خارجی نیز از  خسارات دو فتنه است.

وی با اشاره به خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی به اموال عمومی کشور در سال ۱۴۰۱ بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول بیان کرد:  اغتشاشات و ناامنی در هر کشوری آثار بلند مدتی بر اقتصاد کلان آن کشور می گذارد و به طور میانگین یک درصد تولید ناخالص ملی آن کشور را کاهش می‌دهد که برای کشور در سال گذشته معادل ۱۷۵ هزار میلیارد تومان می شود.

شهریاری ادامه داد: یکی دیگر از آثار فتنه سال گذشته افزایش قیمت ارز از ۲۸۵۰۰تومان تا مرز ۶۰۰۰۰ تومان و سقوط ۲۲ درصدی ارزش پول ملی است، این در حالی بود که دولت سیزدهم در فاصله زمانی یک سال از تشکیل، نرخ آن‌را ثابت نگه داشته بود. این موارد جدای از آسیب های جبران ناپذیر اجتماعی ، فرهنگی ، امنیتی و ... بوده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان  گفت: هرگاه کشور بدون توجه به غرب و امتیاز دادن به او و با تکیه بر توان داخلی در مسیر پیشرفت و توسعه قرار می‌گیرد، دشمنان قسم خورده ملت با ایجاد بحران به بهانه های ساختگی و متاسفانه با همراهی خواسته یا ناخواسته عوامل داخلی دست به فتنه و توطئه می زنند تا جلوی این مسیر پیشرفت را بگیرند و به جامعه اینگونه القا کند که تنها راه حل مشکلات کشور سازش با آن‌ها و مطیع شدن در برابر آن‌هاست و باز بر کسی پوشیده نیست که تجربه به ما نشان داده که هزینه سازش به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت است.

پایان پیام/

 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از