حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

ضرورت خودکفایی در تولید برنج

ضرورت خودکفایی در تولید برنج

رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت:برای کنترل فساد در زمینه واردات برنج باید به تولید بها داده شود؛ میزان اعتباری که برای واردات برنج هزینه می‌شود باید به تولید برنج اختصاص یابد و ظرفیت‌سازی شود.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ محمدجواد عسکری شامگاه گذشته در نشست شورای کشاورزی خوزستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین اظهار کرد: خودکفایی چهار محصول برنج، شکر، روغن و گندم ضروری است.

 وی افزود: میزان برنج موردنیاز کشور ۳/۲ میلیون تن است این در حالی است که میزان تولید این محصول در کشور ۲/۲ میلیون تن است و حدود یک میلیون تن وارد می‌شود که فسادهایی صورت می‌گیرد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای کنترل فساد در زمینه واردات برنج باید به تولید بها داده شود؛ میزان اعتباری که برای واردات برنج هزینه می‌شود باید به تولید برنج اختصاص یابد و ظرفیت‌سازی شود.

 عسکری ادامه داد: استان خوزستان و سه استان دیگر ظرفیت تولید برنج را دارند؛ با موافقت رئیس‌جمهور برای مرحله نخست ۲۰ هزار میلیارد ریال برای زهکشی اراضی کشاورزی اختصاص‌یافته است که امیدواریم با این اقدامات نیازمندی‌ها تأمین و واردات کاهش یابد.

 وی گفت: نیاز کشور به شکر ۲/۲ میلیون تن است این در حالی است که میزان تولید چغندرقند و نیشکر ۱/۵ میلیون تن است و در واقع حدود ۷۰۰ هزار تن کم داریم که باید با روش‌های به زراعی و به‌نژادی جبران شود.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شورای قیمت‌گذاری که مجلس تصویب کرد توانست جایگاه خود را پیدا کند و تصمیم‌گیری از پایین‌به‌بالا انجام می‌شود البته اشکالاتی وجود دارد که بررسی خواهد شد.

 عسکری گفت: تلاش می‌شود با پرداخت مطالبات گندم، رضایت نسبی کشاورزان حاصل شود، زیرا اگر در تولید و تأمین نان کشور خللی وارد شود مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

 وی تأکید کرد: دولت مکلف به اجرای شورای قیمت‌گذاری است.

 انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از