حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مسئول واحد آتش‌نشانی ایذه مطرح کرد:

آتش‌سوزی‌های سریالی زمین‌های کشاورزی

آتش‌سوزی‌های سریالی زمین‌های کشاورزی

مسئول واحد آتش‌نشانی ایذه گفت: طی یک هفته گذشته، ۵۸ مورد آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی در این شهرستان رخ داده است که بیشتر آتش‌سوزی‌ها ریشه در اختلافات خانوادگی، شخصی و ملکی دارد.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ هم‌زمان با فصل برداشت محصول از مزارع گندم شاهد جنبه‌های متفاوتی از روش‌های کشاورزی در طبیعت می‌شویم.

آتش‌زدن بقایای محصولات کشاورزی موضوع چندین ساله‌ای است که علی‌رغم تذکرات و آموزش‌های بسیار به کشاورزان به یک سریال بی‌انتها تبدیل شده‌است.

بقایای گیاهی یک منبع تجدیدپذیر طبیعی و مهم و سرشار از مواد مغذی گیاهی است که می‌تواند همراه با کودهای شیمیایی برای اصلاح خاک و بهبود تغذیه گیاهی مورد استفاده قرار گیرد درحالی‌که سوزاندن بقایای گیاهی عامل تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود.

دلیل اصلی روی‌آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش گندم و جو کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است؛ اما غافل از اینکه به کار بردن تناوب زراعی صحیح و استفاده مناسب از سموم نتیجه‌ای بسیار مطلوب تر دارد.

احسان احمدپوری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی در یک هفته اخیر در شهرستان ایذه اظهار کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌های اخیر ریشه در اختلافات خانوادگی، شخصی و ملکی دارد.

وی افزود: طی یک هفته گذشته تاکنون ۵۸ مورد آتش‌سوزی به این واحد گزارش شده است.

مسئول واحد آتش‌نشانی ایذه گفت: هم‌اکنون نیروهای آتش‌نشانی تا پایان فصل برداشت محصولات کشاورزی در آماده‌باش کامل هستند و شرایط در کنترل کامل قرار دارد. 

احمدی‌پور بیان کرد: روز گذشته نیز در یک رشته آتش‌سوزی در نزدیکی امام‌زاده پیرمحمود «جاده پیان» در سه نقطه، آتش‌زدن بقایای کاه و کلش بر زمین مانده و گسترش آن توسط باد، بیش‌از ۱۵ هکتار از یک زمین کشاورزی را طعمه حریق کرد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از