حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
هدیه سرخ زندگی‌بخش؛

اهدای خون هدیه‌ای برای نجات زندگی است

اهدای خون هدیه‌ای برای نجات زندگی است

اهدای خون، اهدای زندگی به هم‌نوعی است که جانش به قطرات خون اهداکنندگان بستگی دارد و اهداکننده بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط به امید نجات جان انسانی خون خود را اهدا می‌کند تا سلامتی که بزرگ‌ترین نعمت الهی است را به بیمار هدیه کند.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ با هدف سامان‌بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به‌ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و سرطان خون تأسیس شد و به همین مناسبت ۹ مرداد در ایران به نام روز ملی اهدای خون نام‌گذاری شده است.

بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در این کار انسان‌دوستانه مشارکت می‌کنند و با اهدای خون خود، برای نجات جان‌های بی‌شماری اقدام می‌کنند، بااین‌حال هنوز بسیاری از مردم در کشورها و استان‌های مختلف در اهدای خون خود مردد هستند و به باورهای غلطی که در مورد اهدای خون وجود دارد اهمیت می‌دهند، اما به نظر می‌رسد در جامعه ایران، علاوه بر جنبه انسان‌دوستانه و ارزش اخلاقی اهدای خون، جنبه مذهبی و خداپسندانه آن هم باعث مشارکت فعال افراد می‌شود.

اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. فرایند اهدا و تزریق به دریافت‌کنندگان، انتقال خون نام دارد.

خون سالم، نجات‌دهنده زندگی است و همه‌روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، به‌طوری‌که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

 خون اهدایی شما می‌تواند به افراد مختلفی، از مبتلایان به سرطان گرفته تا افرادی که در تصادفات رانندگی آسیب می‌بینند، کمک کند. البته اهدای خون فقط به نفع، گیرندگان آن نیست، علاوه بر حس خوبی که درنتیجه کمک به دیگران تجربه می‌کنید، باعث حفظ سلامت شما می‌شود.

 بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

 همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.

 بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

 نیاز به خون و فرآورده‌های خون به‌صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است و آن‌چنان که کشورهای درحال‌توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری‌های گوناگون، مانند انواع سرطان‌ها گسترش می‌دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده‌اند و این نیاز هم به طور مستمر افزایش می‌یابد.

 سازمان انتقال خون در ایران تنها مرجع و متولی تهیه و توزیع خون در کشور است و همچنین در کشور ما اهدای خون به‌صورت کاملاً داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی انجام می‌شود.

فواید اهدای خون برای اهداکننده
 
 ۱- غربالگری رایگان سلامت
 ۲- قلب و سیستم عروقی سالم‌تر
 ۳- داشتن زندگی شادتر و طولانی‌تر
 ۴- یک میان‌وعده بدون کالری
 ۵- بهبود سلامت روحی
 
 نکاتی مربوط به اهدای خون برای اهداکنندگان

برای اهدای خون کامل، بالای ۱۸ سال یا بیشتر داشته باشید.
برای اهدای خون باید وزن شما حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد و سلامت باشید. حتماً در مورد وضعیت سلامت و دارویی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید. این اطلاعات می‌توانید در تعیین واجد شرایط بودن برای اهدای خون، کمک‌کننده باشد.
شما باید حداقل ۸ هفته، بین اهدای خون کامل و ۱۶ هفته بین اهدای گلبول قرمز صبر کنید. 
 اهدای پلاکت می‌تواند هر ۷ روز یک‌بار و حداکثر ۲۴ بار در سال انجام شود.
 
 آمادگی قبل از اهدای خون

قبل از روز اهدای خون، نیم لیتر، آب اضافی بنوشید. وعده‌غذایی سالم و کم‌چرب بخورید. 
 پیراهن آستین‌کوتاه یا پیراهن آستین‌داری بپوشید که به‌راحتی آستین آن بالا رود. 
 زمانی که می‌خواهند از شما خون بگیرند، بازویی که می‌خواهید از آن خون گرفته شود یا حالت خون‌گیری «نشسته یا درازکش» را به پرستار بگویید.
گوش‌دادن به موسیقی، خواندن کتاب یا صحبت‌کردن با شخص دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا در طول فرایند اهدا، آرام باشید.

 

انتهای خبر/
 
 

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از