حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تراژدی ناتمام غرق‌‎شدگی‌ها در آب‌های خوزستان
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

تراژدی ناتمام غرق‌‎شدگی‌ها در آب‌های خوزستان

خبرهای مکرر مرگ بر اثر غرق‌شدگی از اعتمادبه‌نفس شناگران در آب‌های خوزستان کم نکرده و این مسئله همچنان قربانی می‌گیرد به‌گونه‌ای‌که آمار غرق‌شدگی در خوزستان حتی از استان‌های شمالی کشور هم بیشتر است.

به گزارش شبکه‌اطّلاع رسانی «رهیاب»؛ بر اساس آمارها سریال غمناک غرق‌شدگی‌ها سومین عامل مرگ ناشی از حوادث در کشور است که خوزستان در رتبه نخست این تراژدی مرگبار است! به‌رغم اینکه آمار افراد غریق‌نجات در خوزستان افزایش‌یافته اما در سه ماهه نخست امسال ۱۶ نفر در آب‌های خروشان خوزستان غرق شده‌اند.

 خبرهای مکرر مرگ بر اثر غرق‌شدگی از اعتمادبه‌نفس شناگران در آب‌های خوزستان کم نکرده و این مسئله همچنان قربانی می‌گیرد.

 با بررسی چرایی وقوع چنین حوادثی که منجر به پایانی تلخ در زندگی خانواده‌ها می‌شود و بیشتر جوانانی که در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان جویای تفریح و آب‌تنی در رودخانه‌ها هستند به پدیده‌ای بنام تبرج در فضای مجازی برای دیده‌شدن برمی‌خوریم.

 آنچه که محرز است و می‌توان به مشاهدات دقیق تکیه کرد؛ انتشار تصاویر تفریحات منجر به مرگ در آب‌های روان و ساکن در اطراف شهرهای استان در صفحات فضای مجازی مخصوصاً شبکه اینستاگرام، عامل محرک تمایل جوانان به شناکردن در حریم غیرمجاز رودخانه‌هاست.

آمار هولناک غرق‌شدگی استان‌ها در بهار امسال

 در بهار امسال استان‌های خوزستان با ۴۱ مورد فوتی، فارس با ۲۷ مورد فوتی و اصفهان با ۲۳ مورد فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی را داشته‌اند. همچنین استان مازندران با ۱۷ فوتی غرق‌شدگی در رتبه پنجم و استان گیلان با ۱۵ فوتی در رتبه هشتم قرار گرفته‌اند، آماری که نشان می‌دهد بر خلاف تصور رایج عمده غرق‌شدگی‌ها نه در سواحل که اتفاقاً در مناطقی رخ داده که کمتر کسی تصور غرق‌شدگی را در آن داشته است.

 در ۶ ماهه نخست امسال چندین شهروند جوان در رودخانه مارون به دلیل عدم آشنایی به مهارت شنا و بی‌توجهی به هشدارهای سازمان‌های مربوطه در بازه رهاسازی آب سدها جان خود را از دست داده‌اند؛ اما گویا خانواده‌ها از این آمارهای تلخ هیچ‌گاه درس عبرت نمی‌گیرند و حاضر به پیشگیری از وقوع چنین حوادثی با فرهنگ‌سازی و توجیه فرزندان نیستند.

 آمار بالای غرق‌شدگی در خوزستان

بر اساس آمار پزشکی قانونی استان خوزستان از ابتدای امسال تاکنون ۵۸ نفر شامل ۴۸ مرد و ۱۰ زن در آب‌های جاری خوزستان غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند و آمار غرق‌شدگی در خوزستان حتی از استان‌های شمالی کشور هم بیشتر است.

سال گذشته نیز در خوزستان ۱۴۳ نفر به دلیل غرق‌شدگی جان خو را از دست دادند که از این تعداد ۱۱۷ نفر مرد و ۲۶ نفر زن و بیشترین غرق‌شدگان مربوط به شهرهای دزفول، باغملک و اهواز بودند.

ضرورت آگاهی‌رسانی برای پیشگیری از غرق‌شدگی

پژمان بختیاری در گفتگو با خبرنگار شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ با بیان اینکه غرق‌شدگی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ‌ومیر و سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در افراد یک تا ۲۹ ساله در سطح جهان است، اظهار کرد: سال گذشته در شهرهای تابع دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ۳۲ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند.

 وی افزود: در استان خوزستان بیشترین موارد غرق‌شدگی در سنین ۱۸ تا ۲۹ سال اتفاق می‌افتد و در رتبه بعدی، کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطر غرق‌شدگی هستند؛ بنابراین ضمن آموزش نکات و اصول اولیه شنا در مهدکودک‌ها و مدارس، باید هشدارهای لازم هم به والدین کودکان داده شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: نصب موانع کنترل دسترسی به آب، آموزش افراد حاضر در امر نجات و احیای ایمن و تنظیم و اجرای مقررات ایمن قایقرانی، کشتیرانی و کشتی از جمله پوشیدن وسایل شناور شخصی نیز از دیگر راه‌حل‌های ارائه‌شده دراین‌خصوص است.

  بی‌توجهی به نکات ایمنی عامل اصلی حوادث غرق‌شدگی

بابک حسامیان در گفتگو با خبرنگار ما پیشگیری از غرق‌شدن را کاری بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: به دلیل اینکه خوزستان استان اول کشور در حوزه آبی و دارای بیشترین فضای آبی کشور محسوب می‌شود، بیشترین حوادث غرق‌شدگی کماکان استان اول کشور هستیم که دلیل آن فضاهای آبی، نبود استانداردها و بی‌توجهی مردم به نکات ایمنی است.

وی بر شناکردن تفریحی در محیط‌های دارای تابلوی مجازبودن شنا و در حضور امدادگران و نجات‌غریق تأکید کرد و افزود: علاوه بر موارد یاد شده، متولیان باید برای استانداردسازی مراجعه کنند.

رئیس هیأت ورزش‌های آبی خوزستان به وجود ۲ هزار استخر در استان خوزستان به‌واسطه دستگاه‌های اجرایی و قرارگرفتن در رتبه بعدی استان تهران اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی از جمله؛ نفت، نیرو و فولاد اقدام به ساخت استخر به‌منظور عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌کنند، ولی این محل در اختیار مردم و اداره ورزش و جوانان نیست و به کارکنان و خانواده‌های آن‌ها اختصاص داده می‌شود که نوعی ایراد به شمار می‌رود.

حسامیان در خصوص استخرهای تربیت‌بدنی عنوان کرد: این استخرها به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، ضمن اینکه مشکل اصلی عدم تمکین متولیان و پیمانکاران از قانون و فقر آموزش است.
 
 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از