حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یادداشت :

روتوش مدیریت‌ضعیف شهری با هزینه‌کرد حق‌آلایندگی مردم اهواز

روتوش مدیریت‌ضعیف شهری با هزینه‌کرد حق‌آلایندگی مردم اهواز

تحقق بودجه آلایندگی،برگ برنده شهرداری اهواز،جهت ارتقای کیفیت خدمات‌شهری ،که با تطبیق واقعیت شهر با آمارهای ارائه شده گویی به سرنوشتی نامعلوم در لابلای اعداد و ارقام سندهای شهرداری دچار شد.

یادداشت/ معصومه فتحعلی پور : اگر خبرنگار باشید احتمال 99 درصد از بسیاری از مدیران این جملات تکراری را شنیده‌اید که طرح‌های پیشنهادی ، سند تحول و توسعه خدماتی و عمرانی سازمان مربوطه موجود است اما بودجه موردنظر جهت تحقق و پیشبرد اجرایی طرح در دسترس نیست، حال با توجه به نگاه ویژه دولت به خوزستان این مهم محقق شد و بودجه‌ای تحت عنوان حق آلایندگی دراختیار شهرداری‌ها قرار گرفت که شهرداری اهواز نیز از این قاعده استثنا نبود و درمرحله اول یک هزار و۵۰ میلیارد تومان و در مرحله دوم 300 میلیارد تومان دریافت کرده است و در مرحله دوم نیز مبلغی دیگر دریافت کرده است.

 

اگرچه شهردار اهواز با توجه به در دست داشتن چنین برگ برنده ای معتقد است با این بودجه نمی‌شود شهر اهواز را متحول کرد،اما مردم اهواز انتظار داشتند با مدیریت هوشمندانه منابع، اثرگذاری بالایی دررفع مشکلات مردم و تحول درمسیر توسعه اهواز را هرچند کم شاهد باشند. در صورتی که علی‌رغم آمارهای ارائه شده در خصوص هزینه‌کرد بودجه آلایندگی در سطح خدمات‌رسانی شهر تغییر چشمگیری دیده نشد.

 

این واقعیت که تحقق بودجه حق آلایندگی برگه برنده‌ای برای شهردار اصفهانی بود که توانست بسیاری از چالش‌ها و دغدغه‌های تامین منابع مالی پیش رو شهردارغیربومی را حل و فصل کند، غیرقابل انکار است، زیرا در غیر اینصورت باتوجه به سابقه ضعیف مدیریتی وی ، فقدان برنامه و طرح‌های توسعه‌ای جهت مدیریت شهری ، ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار و تامین منابع مالی ، پیش‌بینی اینکه عنوان ضعیف‌ترین شهردار در ادوار گذشته اهواز را به خود اختصاص دهد چندان دور از ذهن نبود، بهرحال تحقق بودجه آلایندگی، فرصت غنیمتی بود از جانب دولت به شهرداری اهواز تا روتوشی باشد برمدیریت ضعیف وی در کلانشهر اهواز.

 

حال که معاونین شهردار درگفتگو با رسانه‌ها تاکید دارند حق آلایندگی درکلان پروژه‌های اهواز هزینه شده و با نام بردن لیست بلند بالا از خدمات شهری،ریز هزینه کرد را به اطلاع مردم رسانده‌اند، شاید به زعم خودشان تکلیف از گردن شان ساقط شده باشد، اما بسیاری از مواردی که در گزارشات شهردار و معاونین ذکر شد، مردم نه تنها ندیده بلکه برایشان جای سوال پیش می‌آید، از کدام خدمات شهری و بازسازی ناوگان حمل و نقل سخن به میان می‌آوردند که مردم در سطح شهر مشاهده نمی‌کنند وقتی نه اتوبوس‌های فرسوده تغییری کرده‌اند و نه ایستگاه‌های اتوبوس و مبلمان شهری!

 

ارائه آمارها توسط شهردار و معاونین وی پیرامون شفاف سازی هزینه کرد حق آلایندگی اهواز با واقعیتی که هر روز در مقابل دیدگان شهروندان اهوازی است، جور در نمی‌آید، لذا تناقضات موجود در سخنان پشت تریبون با واقعیت‌های موجود در کف خیابان‌های شهر اهواز سبب شده عملکرد شهردار غیربومی اهواز، به نحوی غیرقابل دفاع باشد که موجبات سرافکندگی حامیان پشت پرده اش نیز فراهم شود،زیرا اگر امینی نداند، حامیان وی خوب می‌دانند و یادشان است تحقق بودجه حق آلایندگی که امروز به چشم شهردار اصفهانی نمی‌آید ،فرصتی است که برای شهرداران ادوار گذشته فراهم نبود.

 

از آنجا که تحول در شهر بیش از آنکه شنیدنی باشد دیدنی است و هر کدام از ما قبل از هر جایگاه اجتماعی، شهروندان اهوازی هستیم که روزانه در جای جای شهر تردد داریم خیلی برایمان جای سوال است، نمی دانیم آقای شهردار و معاونین وی از کدام شهر سخن می‌گویند وقتی تغییر محسوسی در وضعیت رفاه و کیفیت ارائه خدمات شهری به شهروندان دیده نمی‌شود؟ درحالی که آقایان پنبه در گوششان کرده‌اند و گلایه های شهروندان اهوازی از کیفیت خدمات‌رسانی نامناسب شهری را نمی‌شنوند، همچنان در نشست‌های خبری در حال ارائه آمار هزینه‌کرد بودجه آلایندگی هستند.

 

مگر نه اینکه مدیر توانمند کسی است که بتواند جهت برون‌ رفت از مشکلات سازمان تحت مدیریت خود چاره‌اندیشی کند و کارنامه‌ای درخشان در زمان مدیریت خود به جای بگذارد ، حال که به لطف دولت و تحقق بودجه حق آلایندگی بهانه کمبود منابع مالی تا حد زیادی رفع شده است پس انتظار تغییرات محسوس در کیفیت خدمات شهری توقع بی جایی نیست،چگونه می‌شود چشمان‌مان را بر وضعیت آسفالت نامناسب خیابان‌ها ، عدم بهبود وضعیت ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ،فضای‌سازی شهری نامتناسب ،فقدان بهداشت شهری و مبلمان مناسب شهری،جداول و معابر رها شده و شهر در قُرق آشغال‌های رها شده ببندیم و امارها و اعداد و ارقام گفته شده را باور کنیم؟

 

آقایان اگر پنبه را از گوششان در بیاورند قطعا خواهند شنید که مردم اهواز، بین روی زمین ماندن مشکلات شهرشان وناکارامدی مدیران شهرداری و شورای شهر پیوند عجیبی می‌بینند. چه بسا  برخی از مدیران شهری که وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارند به جای تمرکز بر خدمت‌رسانی، وقت خود را صرف لابی‌های سیاسی برای ماندن در مسئولیت و سهم‌ خواهی جریانات خاص می‌کنند.

 

فی المجموع دیر یا زود فرصت مدیریت شهردار اصفهانی بر مسند شهرداری اهواز  پایان می‌یابد، اما حقیقت تلخ این است که شدت ضربه‌های حامیان وی و شورای ششم به روند توسعه و زیست شهر در بلندمدت بیش از این موارد خواهد بود.چه بسا بودجه‌ حق آلایندگی فرصت بسیار غنیمتی بود که باید به ارتقا و تحول در خدمات شهری ختم می‌شد که متاسفانه از دست شهروندان اهوازی رفت ، امیدواریم پرداختی‌های بعدی حق آلایندگی به سرنوشتی نامعلوم در لابلای اعداد و ارقام سندهای شهرداری دچار نشوند.

 

پایان پیام/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از