حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
تابستان طاقت‌فرسای خوزستان؛

فرار از گرما به قیمت جان می‌شود

فرار از گرما به قیمت جان می‌شود

یک ماه بیشتر از تابستان گرم خوزستان نگذشته که باز اخبار غرق‌شدگی‌ها اوج گرفته است و هر از چند گاهی می‌بینیم خانواده‌ای در کنار رودخانه یا دریاچه سد عزادار است و چشم به آب دوخته که جسد عزیزش را بیابد.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ موضوع غرق‌شدگی یکی از مشکلاتی است که در استان خوزستان طی ایام گرم سال همواره شناگران را تهدید می‌کند.

غرق‌شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمد در دنیا و مسئول هفت درصد از کل مرگ‌های مرتبط با حوادث است که استان خوزستان به دلیل داشتن چندین رودخانه، آمار بالایی در این زمینه در کشور دارد.

هر ساله به دلیل گرمای طاقت‌فرسای تابستان و سطح بالای آب‌های استان مردم به رودخانه‌های فصلی پناه می‌برند و با شور پریدن در آب خنک بدون توجه به تابلوهای هشدار «ممنوعیت شنا» و «خطر مرگ» دل به دریا می‌زنند و برای لذتی هر چند کوتاه خطر مرگ را به جان می‌خرند.

روح‌الله بهشتی فرد به مناسبت سوم مردادماه روز جهانی پیشگیری از غرق‌شدگی اظهار کرد: سال گذشته ۱۶ مورد غرق‌شدگی توسط آتش‌نشانی دزفول ثبت و اقدامات لازم برای کشف جسدها انجام شد.

وی افزود: غرق‌شدگی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ‌ومیر برای افراد تا ۲۴ساله است و کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطر هستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول به شهروندان توصیه کرد: هرگز پشت سدها، آبگیرها یا در کانال‌های آب کشاورزی شنا نکنند و اگر به فنون شنا آشنا نیستند از جلیقه نجات استفاده کنند.

بهشتی فرد بر ضرورت پرهیز از شوخی‌های بی‌مورد در هنگام شنا تأکید کرد و گفت: بهترین مکان برای شناکردن محلی است که ناجیان غریق حضور دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه تعداد آمار غرق‌شدگی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در دزفول روند افزایشی داشته است.

مسئولان هر ساله می‌گویند تدابیری اندیشیده و راهکارهایی هم ارائه و اجرا می‌شود؛ ولی هنوز مواردی که نشان‌دهنده تلاش در این زمینه است دیده نشده و همچنان غرق‌شدگی در استان جزو حوادث بارز است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از