حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
رویداد ملی کاربرد سایبان برای درختان برگزار شد؛

توری سایبان راهکاری غیرشیمیایی در محافظت از گیاهان

توری سایبان راهکاری غیرشیمیایی در محافظت از گیاهان

رویداد ملی انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی کاربرد سایبان برای درختان میوه روز دوشنبه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول برگزار شد.

  به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ علیرضا شفیعی زرگر امروز دوشنبه در مؤسسه تحقیقات علوم باغبان مرکز تحقیقات صفی‌آباد با اشاره به تأثیر سایبان در کاهش تنش گرما در مرکبات جنوب اظهار کرد: استفاده از سایبان برای درختان، راهکاری غیرشیمیایی و مؤثر برای مقابله با گرمای هوای تابستان به باغداران پیشنهاد می‌شود.

 وی افزود: منعکس‌کردن و کاهش ورود نور به محیط رشد گیاه، محافظت در مقابل برف، تگرگ، باران و پرندگان، جلوگیری از افزایش دما و کاهش آفتاب‌سوختگی درخت و میوه، حفظ رطوبت بیشتر در محیط رشد گیاه و کاهش مصرف آب برای آبیاری از مزایای استفاده از توری سایبان برای درختان است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال مرکز تحقیقات کشاورزی صفی‌آباد با اشاره بر لزوم استفاده از سایبان برای بهبود شرایط نگهداری و پرورش درختان میوه مثل مرکبات گفت: توری سایبان یا سایه در سال‌های اخیر به‌عنوان یک راهکار غیرشیمیایی برای محافظت فیزیکی گیاهان در مقابل شرایط آب‌وهوایی نامساعد مانند دمای زیاد هوا، طوفان‌ها، باد، تگرگ، پرندگان و حشرات در دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شفیعی زرگر بیان کرد: استفاده از این توری محیط آب‌وهوایی کوچک مطلوبی را در محل کشت درخت ایجاد می‌کند و تأثیر خوبی بر رشد محصول دارد.

 وی با توصیه استفاده از سایبان با تراکم ۵۰ تا ۶۰ درصد برای کاهش صدمات گرما به مرکبات ادامه داد: نباید از تراکم بالاتر استفاده شود؛ زیرا نور لازم برای اعمال حیاتی درخت با افزایش تراکم در اختیار آن قرار نمی‌گیرد.

 این محقق مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی‌آباد دزفول با بیان اینکه سایبان‌ها باید از اوایل تا اواخر خردادماه گسترده شوند و با کاهش دمای هوا برای ادامه فعالیت‌های طبیعی درخت جمع‌آوری شوند، گفت: این سایبان‌ها امروزه در بسیاری از مناطق دنیا برای بهبود محیط پرورش گیاهان و تولید بیشتر و بهتر استفاده می‌شوند که می‌توان با استفاده از آن‌ها بهترین شرایط تابستانی را طی کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از