حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
قابی از جوان خوزستان زرخیز و رنج بیکاری
«رهیاب» گزارش می‌دهد؛

قابی از جوان خوزستان زرخیز و رنج بیکاری

نجات خوزستان از بحران بیکاری و محرومیت به دستور ویژه و ضرب العجل نیاز ندارد؛ بلکه آنچه امروز در این استان می‌گذرد نشان می‌دهد علی‌رغم سهم بالا از درآمدهای اقتصاد کشور نقش مسئولیت‌های اجتماعی رها شده است.

به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ آمار بالای بیکاری یکی از مشکلات استان خوزستان و دغدغه‌های جوانان است.

همین موضوع موجب شده جوانان خوزستانی برای داشتن شغل به استان‌ها و کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

برخی از کارشناسان معتقدند این مسئله به دلیل ناکارآمدی مدیریتی است؛ زیرا مدیران از جوانان باسواد و متخصص خوزستانی استفاده نمی‌کنند البته این گلایه به خیلی از صنایع خوزستانی وارد است چون‌که صنایع هم باید در زمینه اشتغال از نیروهای بومی استفاده کنند.

به‌رغم تلاش‌های دولت سیزدهم اما همچنان خوزستان جزو استان‌هایی است که نرخ بیکاری آن دورقمی است.

مهرداد نیکو در گفتگو با خبرنگار این رسانه می‌گوید: در زمستان سال گذشته نسبت به فصل قبل شاهد افزایش بیکاری بودیم. اشتغال ایجاد می‌کنیم؛ اما توازن ندارد. یعنی در برخی شهرستان‌ها اشتغال زیاد است و در برخی کم. همچنین میان بخش خدمات، کشاورزی و صنعت نیز باید تعادل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری خوزستان به طور میانگین دو و نیم تا چهار درصد بالای میانگین کشوری بود، افزود: اگر نرخ بیکاری کاهش یابد؛ یعنی کار کارگروه اشتغال اثربخش بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: الان باید ۷۰ هزار اشتغال ایجاد شود که ۱۵ هزار نفر از تعداد بیکاران را کاهش می‌دهد؛ چون ریزش دارد.

امیر حیات مقدم نماینده بندر ماهشهر و امیدیه نیز در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم کلیه صنایع موجود در استان خوزستان و بندر ماهشهر نرخ بیکاری در استان خوزستان ۲۵ درصد است من از وزیر کار و رفاه اجتماعی می‌خواهم که توضیح دهد چگونه به آمارهایی که در مجلس بیان کرده‌اند رسیدند؟ اکنون صددرصد مدیران ما غیربومی هستند، این‌گونه چگونه می‌شود مشکل اشتغال را حل کرد؟

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه 

در پاسخ به این موضوع که اشتغال در برخی موارد سهم جوانان بومی استان نمی‌شود، گفت: اول از همه باید به فکر مدیران باشیم؛ زیرا وقتی مدیر بومی باشد، سرمایه‌گذار، پیمانکار و نیرو نیز می‌تواند بومی باشد، چه لزومی دارد از استان‌های دیگر نیرو بگیریم در حالی که اکنون در خوزستان بیکاری به وفور پیدا می‌شود و در استان‌هایی مثل اصفهان و یزد کمبود نیروی کار وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر به آن مرحله رسیدیم که در بازار کار، کمبود نیروی کار داشتیم آنگاه از استان‌های دیگر برای کار دعوت می‌کنیم؛ اما وقتی شهرستان‌های خوزستان از هویزه و سوسنگرد، مسجدسلیمان تا آبادان و دزفول تا ماهشهر این همه جوان بیکار دارند قطعاً باید جلو ورود نیروی غیربومی را گرفت مگر در تخصص‌هایی که شاید در خوزستان نباشد و الحمدلله اکنون در استان همه تخصص‌ها وجود دارد.

موسوی‌زاده تصریح کرد: ما باید در وهله اول متحد باشیم و استعدادهای درون استان را پرورش دهیم، از مدیران استانی استفاده کنیم و به‌تبع آن از نیروی بومی استفاده شود که اگر این نظارت نباشد نتیجه این می‌شود که نیروهای غیربومی به کار گرفته می‌شوند.

سید محسن موسوی‌زاده تصریح کرد: با وجود همه شرکت‌های بزرگ در خوزستان، فراوانی جمعیت جوان بیکار در خوزستان به حدی است که شاید بتوان گفت این استان را در موضوع بیکاری در رتبه اولین‌ها قرار داده است.

وی، وحدت بین مسئولان خوزستان را حلقه مفقوده توسعه استان خواند و گفت: این مشکل دیگر استان است که اگر وحدت بین مدیران اجرایی و سیاسی استان را داشتیم می‌توانست عامل حل بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری باشد؛ لذا باید برای آن تلاش کنیم.

گلایه‌های مردم به آزمون‌های سوری

اگرچه در استان هر ساله برای جذب نیرو در ارگان‌های مختلف آزمون‌های استخدامی برگزار می‌شود اما گفت‌وگوهای مختلف با مردم به‌ویژه متقاضیان کار نشان می‌دهد که مردم از نبود نظارت کافی، عدم صحت و دقت در انتخاب، گزینش و اعلام نتایجی از پیش تعیین شده، گلایه دارند و این آزمون‌ها را آزمون‌های نمادین می‌دانند.

این آزمون‌ها هر ساله با حضور تعداد زیادی از متقاضیان کار برگزار می‌شود؛ اما ضرورت دارد که با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع رضایت مردم و متقاضیان را فراهم کرد.

با رشد و توسعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سال‌های آینده قطعاً شمار فارغ‌التحصیلان و به‌تبع بیکاران افزوده می‌شود و باید از همین امروز فکری برای این افراد کرد. تقویت بخش خصوصی، برمی‌گزینی و توجه بیشتر به بخش‌های تولیدی و اشتغال‌زا، ایجاد رشته‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار استان باهدف کاهش به‌کارگیری افراد غیربومی و عدم تمرکزگرایی در ایجاد صنایع و سوق آن‌ها به سمت تمام شهرستان‌های استان، می‌تواند به ایجاد اشتغال در استان و کاهش بیکاری کمک کند که البته این موضوعات تنها با همکاری و هماهنگی همه‌جانبه تمام ارگان‌های اقتصادی استان میسر می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از