حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
واکسیناسیون ۹۰۰ سگ گله و نگهبان در اندیمشک
رئیس اداره دامپزشکی اندیمشک مطرح کرد:

واکسیناسیون ۹۰۰ سگ گله و نگهبان در اندیمشک

رئیس اداره دامپزشکی اندیمشک گفت: از ابتدای سال جاری، ۹۰۰ قلاده سگ گله و نگهبان در این شهرستان علیه بیماری خطرناک هاری واکسینه شده‌اند.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان؛ منوچهر شیخی روز سه‌شنبه، بیماری هاری را یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد و اظهار کرد: تیم‌های واکسیناسیون دامپزشکی اندیمشک از ابتدای امسال تاکنون با اعزام به روستاهای تابعه این شهرستان نسبت به واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار گله و نگهبان به‌صورت رایگان اقدام کردند.

 وی افزود: بیماری هاری از طریق گزش و گازگرفتگی سگ، گربه و سایر گوشت‌خواران قابل‌انتقال به انسان و سایر حیوانات است به همین دلیل واکسیناسیون سگ‌های دارای صاحب برای جلوگیری از ابتلای سگ‌ها به این بیماری ضروری است.

 رئیس اداره دامپزشکی اندیمشک، یکی از راه‌های کنترل و پیشگیری بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها و رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای دانست و گفت: علاوه بر واکسیناسیون این سگ‌ها، آموزش‌های لازم پیرامون بیماری هاری و راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری به دامداران ارائه شده است.

 وی ادامه داد: واکسیناسیون هاری باید هر سال تکرار شود و به صاحبان سگ‌های گله، نگهبان و حیوان‌های خانگی توصیه می‌شود نسبت به واکسیناسیون سالانه سگ‌های خود اقدام نمایند.

 بیماری هاری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که از نظر بهداشت عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 هاری توسط ویروسی ایجاد می‌شود که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر گذاشته و التهاب مغز یکی از عوارض اصلی آن است.

 سگ‌های خانگی، گربه‌ها و خرگوش‌ها و حیوانات وحشی مانند راسوها، راکون‌ها و خفاش‌ها می‌توانند این ویروس را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.

 خوزستان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رتبه پنجم حیوان گزیدگی در کشور شد.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از